مدیرکل پست گیلان، این استان را هفتمین استان پرترافیک پستی در کشور اعلام کرد و گفت: ۵۶ درصد عملکرد پست گیلان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

تکتم نیوز/محمدحسین هوشنگی مدیرکل پست استان گیلان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از رونمایی سامانه «آهیل» در پست گیلان خبر داد و اظهار کرد: این سامانه نخستین پلتفرم هوشمند برنامه‌ریزی با زیرساخت شبکه اجتماعی در دنیا است.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی دفاتر پست در شهرها و مراکز استان از راهبردهای پست است، افزود: پست آماده ایجاد باجه توزیع در تمامی شهرها هستند.
مدیرکل پست استان گیلان با بیان اینکه امروزه پست در دنیا صنعتی شده و از مقوله فرهنگی فاصله نگرفته، گفت: پست امروزه قابلیت توسعه و معرفی فرهنگ، اشتغال، صنایع و سایر ارتباطات مختلف در اقصی‌نقاط است.
هوشنگی با بیان اینکه سرانه پستی ایران در جهان ۱۰ است، گفت: این سرانه با جمعیت ۸۵ میلیون نفر ایرانی به این میزان است و نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی است.
وی با اشاره به اجرای پروژه جی‌نف، گفت: این پروژه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی بوده تا دستگاه اجرایی برای تبادل اطلاعات مشکلی نداشته باشد.
به گفته مدیرکل پست استان گیلان، پروژه جی‌نف، تمامی ۵۴ نقطه استان در نقشه پستی دیجیتال موفق بوده‌اند و علاوه‌برآن ۱۰۱ روستا نیز در این مهم موفق بوده‌اند.
هوشنگی با است به نقش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در تهیه و نصب پلاک الکترونیک، گفت: شهرداران و دهیاران باید توجه بیشتری به داده پایگاه مکانی داشته باشند تا حلقه توسعه در گیلان شتاب بیشتری تکمیل شود.
وی از تهیه ۸۰ درصد پایگاه‌داده مکانی در مناطق شهری خبر داد و گفت: پیشرفت اجرای این طرح در شهرها سرعت بیشتری گرفته و لازم است در روستاها نیز این انسجام و پیشرفت روزافزون شود.
مدیرکل پست گیلان ایجاد پایگاه‌داده مکانی را لازمه نظام نشانی استاندارد جی‌نف دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح برای تمامی ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی لازم و ضروری است.
هوشنگی اجرای نظام نشانی استاندارد را گامی بزرگ در جهت تحقق دولت الکترونیک دانست و گفت: با راه‌اندازی پایگاه‌داده مکانی ارتباط بین دستگاهی برخط می‌شود و تبادل اطلاعات به‌صرفه جویی در زمان و توزیع درست منابع کمک می‌کند.
وی نصب پلاک هوشمند را آخرین گام در ایجاد پایگاه‌داده مکانی دانست و افزود: شهروندان، صاحب نشانی استاندارد می‌شوند و مراکز خدمات‌رسان در سطح کشور دیگر با چندگانگی نشانی مواجه نخواهند بود.
مدیرکل پست گیلان از فعالیت ۵۴۴ واحد پستی در استان خبرداد و گفت: حدود پنج میلیون تن مرسوله از گیلان آماده‌سازی و در نقاط دیگر توزیع شده است.
به گفته هوشنگی، ماهانه یک میلیون مرسوله پستی در گیلان توزیع می‌شود‌
وی با اشاره به توسعه تجارت الکترونیک در استان،گفت: ۴۰۰ فروشگاه در تجارت الکترونیک با پست قرارداد دارند و تاکنون ۵۰۰ هزار مرسوله در تجارت الکترونیک تهیه، توزیع و رهسپار شده است.
مدیرکل پست گیلان، این استان را هفتمین استان پرترافیک پستی در کشور اعلام کرد و گفت: ۵۶ درصد عملکرد پست گیلان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
به گفته هوشنگی، پست گیلان با ۴۷ درصد سهم بسته و امانت پستی، بیشترین سهم بسته و امانات را در سبد پستی کشور به خود اختصاص داده است.