معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیر مرکز حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین گیلان اسب کاسپین را قدیمی‌ترین اسب خونگرم دنیا دانست و گفت: درحال حاضر تعداد کمی از آن در ایران و دنیا وجود داشته و یک نژاد در معرض خطر انقراض است.

تکتم نیوز/دکتر هوشنگ دهقان زاده با اشاره به اسب کاسپین اظهار کرد: پایش، شناسایی، ثبت جمعیت‌ها ، نژادها، دام و طیور بومی هر کشور ضرورتی انکار ناپذیر است.
دهقان زاده با اشاره به ویژگی های اسب کاسپین گفت: اسب کاسپین اسبی کوتاه قد و زیبای ایرانیست که به خطه شمال و جنگل‌های حاشیه خزر تعلق دارد که از نژادهای پایه اسب و ذخیره ژنتیکی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.
دهقان‌زاده اسب کاسپین را قدیمی‌ترین اسب خونگرم دنیا دانست و گفت: درحال حاضر تعداد کمی از آن در ایران و دنیا وجود داشته و یک نژاد در معرض خطر انقراض است.
مدیر مرکز حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین گیلان با اشاره به این اسب در حال انقراض گفت: در حال حاضر مجتمع تحقیقات، آموزش و حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان تنها مجتمع تحقیقاتی اسب کاسپین در ایران است که اسبهای آن ارزش جهانی داشته و خط‌های خونی متنوع از این‌ نژاد را دارا می‌باشد.
دهقان‌زاده اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ این گونه را ارزشمند دانست و افزود: در این مجموعه اقداماتی با مشارکت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای احیاء و حفظ این ذخیره ژنتیکی ارزشمند جهانی در حال انجام است .
وی با اشاره به اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در همکاری با انجمن حفاظت از اسب کاسپین گفت: نسبت به میکروچیپ گذاری، داده برداری ، ثبت مشخصات ،شناسایی اسب ها، نمونه برداری اسب های کاسپین در سه نسخه اقدام می‌کند که یکی در اختیار انجمن ، یک نسخه در اختیار موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و یک نسخه به مالک اسب داده می شود.