رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه با بیان اینکه جعل گذرنامه ایرانی ممکن نیست، گفت: به دنبال راهکار‌هایی برای افزایش مدت اعتبار گذرنامه‌های ایرانی از ۵ سال به ۱۰ سال هستیم.

تکتم نیوز/تغییر اعتبار گذرنامه از ۵ سال به ۱۰ سال مشکلاتی دارد، به عنوان مثال یک دسته‌ای از افراد از نظر سنی اگر اعتبار گذرنامه‌شان ۱۰ ساله باشد تغییرات چهره‌شان در مدت آن ۱۰ سال خیلی زیاد است، به عنوان مثال چهره یک پسر بچه ۸ ساله در ۱۸ سالگی کاملاً متفاوت می‌شود و دیگر از نظر بیومتریک قابل تشخیص نیست.

ما دنبال راهکار‌هایی هستیم تا بتوانیم مراجعه حضوری افراد برای تمدید گذرنامه و تحویل آن را کم کنیم و همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم تا مدت زمان گذرنامه را برای یک بازه سنی افزایش دهیم.

به عنوان مثال، اگر اعتبار گذرنامه افرادی که ۳۰ سالگی را رد کردند ۱۰ ساله شود شاید دیگر تغییر اساسی زیادی را در چهره فرد نبینیم، اما تا قبل از ۳۰ سالگی چهره افراد بیشتر دچار تغییر می‌شود.

در واقع می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین شرط و دغدغه پلیس برای افزایش مدت اعتبار گذرنامه‌ها بحث تغییرات چهره افراد طی ۱۰ سال است که باید راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.