​استان‌های شمالی ایران سال‌هاست که درگیر معضل زباله هستند. از جانمایی اشتباه سایت‌های دفن پسماند گرفته تا گردشگرانی که زباله‌های خود را در خیابان و طبیعت رها می‌کنند.

تکتم نیوز/ تعطیلات میانی شهریور که با رکوردشکنی در تعداد سفرها به ویژه در مورد مازندران و گیلان همراه بود، این پرسش را دوباره یادآوری کرد که باید با زباله در شمال کشور چه کرد؟

رشد ۱۲ درصدی سفر در تعطیلات هفته گذشته و اشباع مازندران و گیلان از مسافر، چالش‌هایی را رقم زد که تبعات آن در هفته جاری نیز ادامه یافت. از ترافیک سنگین در جاده‌ها گرفته تا تصاویر دردناکی که از جاماندن زباله در طبیعت منتشر شده است.
مردم مازندران و گیلان سال‌هاست که از شرایط گلایه دارند. گروهی از مسافران می‌آیند، زباله‌ها را جا می‌گذارند و می‌روند. آنها می‌مانند و تصاویر ناخوشایند و بوی آزاردهنده.
فقط در یک مورد روز گذشته، غلامرضا گیلچالانی فرماندار شهرستان ماسال (گیلان) اعلام کرد که روزانه در این شهرستان ۱۶ تن و در شاندرمن ۶ تن زباله تولید می‌شود اما با حضور گردشگران در تعطیلات هفته گذشته این ارقام به ۳۲ و ۱۲ تن در روز رسید یعنی حدود۲ برابر.

گیلان شاهد تولید ۱۰برابری زباله در تعطیلات میانی شهریور بود. البته در این استان روزانه بین دو هزار تا ۲۲۰۰ تن زباله تولید می‌شود که در ایام تعطیلی مانند عید نوروز تا ۳۰ درصد افزایش نیز مشاهده شده است