کمیسیون شوراهای مجلس روز گذشته در مشهد جلسه فوق‌العاده برگزار کرد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون گفته ۵طرح مجلس و همچنین اساسنامه‌ای که دولت سیزدهم تقدیم کرده بود، ادغام شده است و احتمالا تشکیل سازمان ملی مهاجرت تا یک ماه دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

تکتم نیوز/ حضور مهاجران افغان در ایران مدت‌هاست که هشدار کارشناسان و برخی از سیاسیون را برانگیخته است‌. این هشدارها در فضای مجازی رنگ دیگری دارد؛ رنگی از جنس انتشار فیلم‌هایی از حضور عجیب مهاجران افغان در مناطق مختلف کشور و به خصوص در تهران و البرز‌. همه این هشدارها و نگرانی‌ها از ازدیاد حضور این ‌میهمانان همسایه شرقی در کشور، حالا دولتمردان را به سمت سامان‌دهی حضور آنها در کشور و ساخت دیوار مرزی با افغانستان سوق داده است‌.

در همین راستا مرداد ماه سال جاری، مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه» اعلام وصول کرده که بر ا‌‌‌ساس آن تعداد جمعیت مهاجران در ایران باید سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد. در صورت تصویب این طرح وزارت کشور دولت چهاردهم موظف خواهد شد که ظرف یک ماه اتباع غیرمجاز را به کشور متبوع‌‌‌شان بازگرداند. بر ا‌‌‌ساس این طرح ظرف سه ماه، کل جمعیت اتباع مهاجر در هر شهر، روستا، شهرستان و استان نباید از سه درصد کل جمعیت ساکن و شاغل در آنجا بیشتر باشد.

حالا دولت پزشکیان در کنار اجرای طرح سامان‌دهی اتباع خارجی در کشور که در مجلس دوازدهم در حال بررسی است، پروژه ساخت دیوار مرزی یا انسداد مرزها را نیز در دستورکار دارد. پروژه‌ای که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، یکی از شعارهای کمپین انتخاباتی محمد‌باقر قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات هم بود‌. قالیباف در مناظرات انتخاباتی خود گفته بود، اتباع غیرمجاز آسیب‌‌‌های جدی در حوزه اجتماعی می‌‌‌زنند و ما باید مرز‌‌‌های شرقی با افغانستان و پاکستان را با یک دیوار ببندیم که امنیت برقرار شود. پس از انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست‌جمهوری، اسکندر مومنی، وزیر کشور پیشنهادی او به مجلس نیز هنگام دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی پست وزارت کشور در صحن علنی مجلس، سامان‌دهی و جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع و انسداد مرزها را از اولویت‌های کاری‌اش بیان کرده بود.

اولویتی که دولت چهاردهم را به صورت جدی وارد پروژه مبارزه با ورود بی‌رویه اتباع بیگانه کرده است. از همین‌رو، روز پنج‌شنبه اسکندر مومنی، وزیرکشور در جریان سفرش به شیراز از تدوین دستورالعمل جامع سامان‌دهی اتباع بیگانه خبر داد و گفت که این دستورالعمل به زودی اجرایی خواهد شد. وی با بیان اینکه نخستین گام در زمینه سامان‌دهی اتباع بیگانه، اخراج اتباع غیرمجاز و غیرقانونی است، گفت: مردم اطمینان داشته باشند که طرح سامان‌دهی اتباع بیگانه را به شکل کامل و جامع و با یک برنامه مناسب و با درنظر گرفتن ملاحظات منطقه‌‌‌ای اجرا خواهیم کرد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز