یک کارشناس حوزه امنیت اجتماعی توضیحاتی را درباره پیامدهای اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور ارائه کرد.

تکتم نیوز/ یک فعال اجتماعی گفت:در بررسی تجارب مهاجرت ایرانی ها به سایر کشور ها می‌توان دریافت که مهاجرت بسیار سخت بوده و هزینه های بالایی دارد. همچنین این مهاجران نمی توانند از تمام امکانات کشور مقصد استفاده کنند اما در ایران به این شکل نیست. یعنی مهاجران هم به راحتی وارد کشور می‌شوند و هم با کمترین هزینه می توانند اقامت بگیرند.همچنین از تمام امکانات مانند ایرانی ها می توانند استفاده کنند که این مسئله هم موجب نارضایتی مردم شده و هم باعث شده توقع برخی از این اتباع بالاتر رود که دیگر قابل انجام نیست.

طورانی گفت: ما در کشور مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی داریم که با خروج این افراد و سیاست گذاری های دقیق دولت چهاردهم می توانیم از این مشکلات گذر کنیم. به نظر می رسد اکنون آمار دقیقی از میزان حضور این اتباع بیگانه در کشور وجود ندارد اما تصور کنید که هر کدام از این افراد تا پنچ سال آینده قطعا ازدواج کرده و هرکدام چندین بچه به دنیا می آورند و این مسئله در طول زمان باعث افزایش بسیار قابله توجه جمعیت این اتباع شده و در مجموع به یک مشکل امنیتی تبدیل می شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یعنی اگر جمعیت این افراد زیاد شود ممکن است از لحاظ سیاسی برای خود هویت سیاسی قابل قبولی را برای خود از حاکمیت طلب کنند که این مسائل بسیار تنش زا خواهد بود.

طورانی معتقد است که مهم‌ترین وظیفه وزارت کشور در حال حاضر، خروج اتباع بیگانه غیرمجاز از کشور و برنامه ریزی برای جلوگیری از ورود مجددا این افراد است. همچنین حضور این افراد در کشور باید از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مجددا مورد بررسی قرار گیرد و برای جلوگیری از ایجاد آسیب در آینده، اقداماتی صورت گیرد.