صحبت‌های رئیس جمهور درباره نقش معدل در کنکور، مسأله نابرابری در آموزش را دوباره یادآوری کرد. او درباره تأثیر معدل در کنکور گفت: «این را باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم.

تکتم نیوز/سحر بیات، کارشناس آموزش، معتقد است که رتبه جهانی ایران در عدالت آموزشی در پایین‌ترین حد جدول قرار گرفته است؛ او در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته هم درصد بالایی از نفرات برتر کنکور و حتی قبول‌شدگان دانشگاه از مدارس غیرانتفاعی بودند. ما نسبت به آمار‌ها و استاندارد‌های جهانی، آموزش و پرورش عادلانه‌ای نداریم.»

خانم بیات به شاخص‌های جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید ایران در این شاخص‌ها پسرفت داشته است. «ما بین ۵۸ کشور دنیا، رتبه ۵۲ کیفیت تحصیل را داریم. این مسأله نشان‌دهنده وضعیت ناعادلانه و توزیع نابرابر کیفیت آموزش است. کشور‌هایی مانند سنگاپور که عدالت آموزشی در آن رعایت می‌شود، در رتبه‌های بالا این آزمون قرار دارند.»

معدل‌های نابرابر در ایران
بیات معتقد است که در زمینه معدل‌ها هم نابرابری جدی وجود دارد و رئیس جمهور باید به آن ورود کند؛ او می‌گوید: «درصد بالایی از معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در مدارس را جز کنکور درنظر گرفته‌اند. سؤال این است که یک بچه در یک مدرسه غیرانتفاعی خوب باهزینه بالا و معلم خصوصی که معدلش ۲۰ است، نباید در کنار یک دانش‌آموز در سیستان بلوچستان با یک معلم سرباز که معدل ۱۵ گرفته در یک آزمون شرکت کنند. حضور این دو نفر در کنکور باعث می‌شود دانش‌آموز غیرانتفاعی جای بهتری قبول شود و یک ناعدالتی جدی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور و مسئولین باید نسبت به این موضوع موضع‌گیری جدی داشته باشند.»

کنکور طبقاتی سال ۱۴۰۳
این کارشناس آموزش معتقد است که کنکور امسال نشان داد که اقتصاد طبقاتی آموزش در ایران، منجر به نابرابری در مناطق مختلف شده است: «کنکور امسال نشان داد که هرکسی پول دارد، خدمات بهتری می‌گیرد و هرکسی هم پول ندارد، پنهانی ندارد.

هرکسی پول دارد کلاش آموزشی می‌رود، مدرسه خوب می‌رود، معلم خصوصی می‌گیرد و طبیعتا کنکور را هم بهتر پشت سر می‌گذارد. آیا وظیفه دولت تأمین یک آموزش کیفی برای تمام دانش‌آموزان نیست؟ بند ۳۰ و ۳۱ قانون اساسی به این مسأله اشاره دارد اما الان به یک فاجعه در آموزش رسیده‌ایم. ما با یک آموزش طبقاتی بسیار نابرابر مواجه شده‌ایم. کشوری که حتی دانش‌آموزان‌اش را هم درگیر فاصله طبقاتی کرده، در وضعیت بحرانی آموزش قرار دارد. ما دانش‌آموزان بسیار خوبی در روستا‌ها داریم که نمی‌توانند دانشگاه خوب بروند.»