بازرس کل استان گیلان در یک برنامه زنده تلویزیونی استانی اعلام کرد که در سال 1401 به منظور شفافیت و فراهم کردن دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم به اطلاعات، اقدام به بازرسی مسئله محور از کلیه دستگاه‌های اجرایی و 53 شهرداری استان کرده‌ایم.

به گزارش تکتم نیوز، سجاد ده ده جانی بازرس کل استان گیلان که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان حضور داشت ضمن بیان این نکته که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سال ۱۳۸۸ مصوب و لازم‌الاجرا شده، افزود: آمار دقیق دستگاه‌های اجرایی استان که به این سامانه متصل هستند در اختیار کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات است.

وی اشاره کرد: این قانون مهم‌ترین قانون مرتبط با شفافیت در نظام حقوقی کشور است و می‌تواند عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مسئولین را در معرض دیدگان مردم قرار دهد و باعث شفافیت موثر در راه مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری دستگاه‌های اجرایی شود.

بازرس کل استان گیلان با بیان این نکته که یکی از دستگاه‌هایی که مردم خیلی از آن درخواست دارند شهرداری‌ها هستند، افزود: در سال ۱۴۰۱ به منظور شفافیت و فراهم کردن دسترسی برای نهاد‌های نظارتی و عموم مردم به اطلاعات، اقدام به بازرسی مسئله محور از کلیه دستگاه‌های اجرایی و ۵۳ شهرداری استان کرده ایم که در همین راستا صورتجلسه ای تنظیم گردید که نسبت به متصل شدن به سامانه مذکور و پاسخگویی به موقع به مردم اقدام کنند و همچنین آن تعداد از شهرداری‌هایی که در این خصوص اقدامی نداشتند تفهیم اتهام شدند.

ده ده جانی گفت: اگر کسی شکایتی در خصوص دستگاه مشمول قانون مذکور داشته باشد، از طریق سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند مراتب را به سازمان بازرسی اعلام تا مورد رسیدگی قرار گیرد.