سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت:در اجرای پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی 4 سال، سهم استان گیلان ۳۲ میلیون اصله نهال است که تحقق این مهم به جد دنبال می‌شود.

تکتم نیوز/«سید مازیار رضوی» صبح پنج شنبه طی نشست خبری با خبرنگاران گیلان به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: ۷۰ درصد اراضی استان گیلان علیرغم مساحت کم و تراکم جمعیت زیاد، جزء اراضی ملی و بسیار با ارزش است؛ به همین جهت ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را به جد دنبال می کنیم.

رضوی درخت را معصوم ترین و مظلوم ترین موجود بر روی زمین دانست و اظهار داشت: درختان منشا خدمات زیست محیطی هستند و باید در اشاعه فرهنگ توسعه درختکاری، درخت داری و منابع طبیعی دست در دست هم دهیم و کوشا باشیم و رسانه ها می توانند به معرفی خدمات جنگل ها بپردازند.

این مسئول به اجرای طرح پویش مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور طی ۴ سال اشاره کرد و گفت: در این طرح هر سال باید هشت میلیون اصله درخت در گیلان غرس شود که سهم مردم هفت میلیون و سهم منابع طبیعی در استان یک میلیون اصله نهال است.

وی تاکید کرد :علاوه بر درختکاری، باید جلوی تغییر کاربری های غیر مجاز را بگیریم.

رضوی توسعه پایدار را در گرو مشارکت مردم و مسئولان دانست و گفت: اگر مردم دوستی و طبیعت دوستی اشاعه پیدا کند، حفظ و احیا و توسعه منابع طبیعی نیز محقق می شود و به توسعه پایدار خواهیم رسید.

همه باید در برابر مراقبت از منابع طبیعی و جنگل‌ها مسئول باشند

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان درخت را معصوم ترین و مظلوم ترین موجود بر روی کره خاکی دانست و اظهار داشت: درختان منشا خدمات زیست محیطی هستند و باید در اشاعه فرهنگ درختکاری کوشا باشیم و رسانه ها می توانند به معرفی خدمات جنگل ها بپردازند.

رضوی با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بر عهده همگان است، اضافه کرد: مردم باید در این حوزه کمک کنند و همه در غرس نهال و مراقبت از منابع طبیعی و جنگل‌ها خود را مسئول بدانند.

تولید نهال در گیلان به شرایط مطلوب رسیده است

سرپرست منابع طبیعی گیلان با اشاره به وجود ۸ نهالستان در این استان بیان کرد: تولید نهال در گیلان به شرایط مطلوب رسیده است و باید گسترش یابد.

رضوی همچنین گفت: در استان گیلان ۴۲ پارک جنگلی وجود دارد که از این تعداد ۲۵ مورد احاله مدیریت شده و به دنبال سرمایه‌گذار برای این پارک‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در راستای توسعه فضای سبز با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش و هلال احمر تفاهمنامه دارد، عنوان کرد: برای تامین نهال این دستگاه‌ها نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وجود ۸ نهالستان دولتی فعال در گیلان

رضوی با اشاره به تعهد استان گیلان برای کاشت ۳۲ میلیون اصله نهال در طول چهار سال، خاطرنشان کرد: باید سالانه هشت میلیون نهال بکاریم؛ در حال حاضر هشت نهالستان دولتی فعال داریم.

وی با اشاره به تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان های دولتی در راستای تعهد هشت میلیون اصله نهال خاطرنشان کرد: تاکنون ۸۰۰ هزار اصله نهال را در عرصه های ملی کاشتیم و در حال احصای نهال های کاشته شده در اراضی مستثنیات هستیم و تا پایان فصل کاشت(فروردین) به هشت میلیون اصله خواهیم رسید.

تولید ۹ میلیون اصله نهال در ۳۴ نهالستان خصوصی گیلان

سرپرست منابع طبیعی گیلان از تولید ۹ میلیون اصله نهال در ۳۴ نهالستان خصوصی استان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: ۹۵ درصد تولیدات این نهالستان ها صنوبر است؛ البته امکان کاشت نهال های گلدانی و زینتی در طول سال وجود دارد.

وی همچنین از احداث سه پایگاه اطفای حریق در رشت، تالش و رودبار خبر داد و متذکر شد: جنگل های گیلان از گونه های پهن برگ هستند و لذا استفاده از بالگرد اطفا در زمان وقوع حریق کاربردی نیست و نیروهای یگان حفاظت با استفاده از کوله های آبپاش و دمنده و بیل و… اقدام به اطفای حریق در کف جنگل می کنند.

رضوی با بیان اینکه خوشبختانه امسال آتش سوزی تنی و تاجی در جنگل ها نداشتیم، گفت: وزش بادهای موسمی در پاییز و زمستان و کاهش رطوبت هوا و خشک شدن کف جنگل، شرایط را برای وقوع آتش سوزی فراهم می کند.

دستگیری حدود ۱۷۰۰ قاچاق چی چوب در گیلان

وی از دستگیری حدود ۱۷۰۰ قاچاق چی چوب در گیلان خبر داد و افزود: امروزه به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت چوب به جنگل ها دست اندازی می کنند اما تمام اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه در دستور کار است و به طور جدی دنبال می شود.

ضرورت توسعه فضای سبز در گیلان

رضوی در خاتمه به ضرورت توسعه فضای سبز در گیلان اشاره کرد و گفت: توسعه فضای سبز در قالب تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود و در این راستا تأمین نهال بر عهده منابع طبیعی و حفاظت از نهال و درخت بر عهده نهادهای مربوطه است.