نود و دومین جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت، بصورت مشترک با کمیسیون بهداشت و محیط زیست و کمیسیون شهرسازی و معماری به ریاست محسن سماکچی با حضور اعضای کمیسیون ها و مدیرانی از شهرداری برگزار شد.

تکتم نیوز/سماکچی در این جلسه با اعلام اینکه بازدید اعضا از روند مرمت و باز آفرینی عمارت بلدیه شهرداری که نماد ارزشمند شهر رشت است رضایت بخش بود و این پروژه هم اکنون ۷ درصد جلوتر از زمانبندی در حال پیشرفت است گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از بازآفرینی کلی این عمارت انجام شده و در صورت تسویه با پیمانکار ممکن است بتوانیم در سال ۱۴۰۳ این پروژه را چند ماه زودتر از مدت قرارداد تحویل گرفته و موزه ای زیبا در پیاده راه فرهنگی در این عمارت راه اندازی کنیـم.
سماکچی گفت: در این راستا تامین یک ساختمان برای استقرار سازمان فاوا که در بخش پشتی این ساختمان مستقر است و همچنیـن خرید شعبه بانک ملت واقع در یال شرقی این ساختمان به وسعت ۱۲۰ متر مربع دو اجرای لازم و مهم است که باید در اسرع وقت انجام دهیـم.
رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورا تاکید داشت: عمارت بلدیه با هزینه قابل توجهی که در بر داشته و در حال بازآفرینی است پس از این هم به پایش و مراقبت نیاز دارد و تحمل رفت و آمدهای مکرر و پرتعداد اداری را ندارد. وی گفت: پس از تغییر کاربری به موزه نیز باید ترددهای روزانه به آن کنترل شده و محدود باشد تا بتوانیم سالهای بیشتری بازآفرینی آن را حفظ کنیـم.
وی در ادامه گفت: شعبه بانک ملت واقع در این ساختمان نیز طبق مذاکرات، حاضر به تهاتر با ملکی دیگر میباشد و پیشنهاد ما این است که شهرداری این تبادل شفاف را انجام دهد و در مورد غرفه کوچک بدل فروشی مستقر در آنجا نیز تعیین تکلیف و تملک داشته باشد.

سماکچی در دستور دیگر این جلسه در رابطه با سند راهبردی عملیاتی شهرداری ضمن تقدیر از دکتر سالاری و دکتر آزمون که در جلسه حضور داشتند، گفت: تدوین این سند راهبردی بیست ساله در دسته بندیهای پنج ساله یک اتفاق خوب در شورای ششم بود و این ریل گذاری و چشم انداز در دوره های بعد و شوراهای آینده نیز کاربردهای مؤثر خواهد داشت.

عباس نڗاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در این جلسه با ذکر اینکه این سند راهبردی اکنون و پس از اصلاحات قابل پایش و اجراست و زحمات زیادی برای تدوین آن کشیده شده گفت: برخی موارد و از جمله ردیف هزینه ها در این سند راهبردی هر ساله قابل بازنگری و به روز رسانی است اما در مجموع قابل اتکاست و میتوان آن را چهارچوبی برای هدف گذاری ها و در اجراهای شهر رشت دانست.

حسن کریمی کرنق نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری شهروندان در انتخابات ۱۱ اسفند، سند راهبردی عملیاتی شهر را قابل قبول ارزیابی نمود.
وی در بحث لایحه دیگر جلسه با موضوع جابجایی دکه ۲۲۴ شهرداری رشت واقع در بلوار شهید چمران و در مجاورت دبیرستان استعدادهای درخشان توضیح داد: اعتراض مدیریت دبیرستان به علت تجمع پرتعداد افرادی در مقابل مدرسه، منجر به مکاتبه اداره کل آموزش و پرورش با شهرداری برای جابجایی این دکه گردید و در ادامه لایحه جابجایی این دکه تنظیم و به کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا ارسال شده است.
کریمی توضیح داد: طی بازدیدی که از محل داشته ایم ظاهرا مالک دکه نیز با جابجایی این دکه به حدود صد متر به سمت میدان امام حسین (ع) موافق است و لذا پیشنهاد این است که در صورت موافقت کمیسیون با جابجایی این دکه، به شرط آنکه هزینه جابجایی را دبیرستان مورد ذکر متقبل شود، شهرداری نسبت به این جابجایی اقدام کند.
در ادامه این لایحه مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

– لزوم انتفاع و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر در راستای اجرای سند راهبردی
نادر حسینی عضو کمیسیون نیز در این جلسه و در بحث اصلاحات سند راهبردی شهرداری رشت به اصل مهم ایجاد درآمد برای شهر رشت پس از تدوین و آغاز به کار این دستور العمل اشاره داشت و گفت: درآمدزایی برای توسعه شهر از اهداف اصلی پروژه های اجرایی در شهر رشت است و میخواهیم هم از منظر معماری و شهرسازی و هم از منظر گردشگری و اجتماعی، تولید ثروت و درآمدزایی برای توسعه رشت مد،نظر قرار گیرد.

دکتر سالاری پور، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه گیلان در این خصوص توضیح داد: تامین بودجه برای تملکات و زیرساختهای چندگانه توسعه گردشگری مباحثی مهم در تدوین این برنامه راهبردی است و در اجرا نیز همواره در پی ایجاد درآمد و توسعه پایدار برای رشت خواهیـم بود.

– تعاملات با اداره کل ارشاد اسلامی برای تهاتر ساختمان خاتم الانبیاء و استقرار دو سازمان فاوا و فرهنگی ورزشی شهرداری به ساختمان خاتم
سید شمس شفیعی عضو کمیسیون نیز با اظهار اینکه مدیر سازمان فاوا ( فن آوری و اطلاعات شهرداری) خواستار نقل مکان این سازمان به ساختمان شورای اسلامی است گفت: خبر خوب در این میان آنکه در حال توافقات با اداره کل ارشاد که تالار مرکزی شهر را در عرصه شهرداری بنا نموده، تهاتر با ساختمان خاتم الانبیاست که در صورت اجرا میتوانیم سازمان فاوا را بزودی به آنجا منتقل کنیـم.
دکتر شفیعی گفت: چهار سازمان فرهنگی ورزشی، سیما منظر ، فاوا و ساماندهی مشاغل مشکل مکان و استقرار دارند که به دنبال استقرار دو سازمان فرهنگی ورزشی و فاوا در ساختمان خاتم الانبیا هستیم و در ادامه برای استقرار دو سازمان دیگر نیز مکان هایی مشخص میکنیم.

در این جلسه یزدانی رئیس سازمان فاوا نیز گفت: پرسنل این سازمان در مکان فعلی که بخش پشتی عمارت بلدیه است دارای مشکلات زیادی همچون نداشتن پارکینگ، نبود سرویس بهداشتی مناسب، کمبود تجهیزات حرارتی و شلوغی معبر هستند که در این خصوص خواستار رسیدگی و جابجایی سازمان در اسرع وقت هستیـم.
در بخش بعدی جلسه، معصومه خانزاده مدیر برنامه و بودجه شهرداری در لایحه مربوط به افزایش برخی ردیفهای هزینه ای شهرداری در بودجه ۱۴۰۲ توضیح داد: موافقت با جابجایی بخشی از ۲۴ میلیارد بودجه مازاد شهرداری از ردیف های مشخص که عبارتند از ممیزی املاک، تکمیل ساختمان آتش نشانی مسکن مهر، مولدسازی املاک، مطالعات مرکز کنترل ترافیک و پروژه آب خام به سازمان فرهنگی در بخش های آموزش فرهنگی به میزان سه میلیارد تومان و چاپ نشریات و مطبوعات و… به میزان ۲۰۰ میلیون تومان مورد نظر لایحه است.
این لایحه پس از بررسی به موافقت کمیسیون رسید.

حمید رضا آزمون مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری نیز در این جلسه با توضیح اینکه اصلاحات انجام شده در برنامه راهبردی شهرداری نقص های کمی و کیفی این سند را رفع نموده گفت: در نظر سنجی وزارت کشور، برنامه راهبردی رشت در میان ۲۸ استان ، یکی از سه برنامه خوب و کارآمد رسیده توصیف شده است