انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با یک شگفتی روبرو بود، انتخاباتی که در آن رقیب اصلی منتخب انتخابات یعنی ابراهیم رئیسی، آراء باطله بود و آراء محسن رضایی و دیگر کاندیداها در رده های بعد از آراء باطله قرار گرفته بود.

تکتم نیوز/«رقابت با آرای باطله» کلید واژه‌ای بود که حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استفاده کرد، روحانی در این مراسم با یادآوری شرایط انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم در سال های ۹۸ و ۱۴۰۰، از این دو انتخابات تحت عنوان «انتخابات حداقلی» یاد کرد و تاکید کرد؛«شرایط فعلی انتخابات امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است.»

او با کنایه به آراء کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، عنوان کرد ؛« باز می‌خواهیم کاری بکنیم که رقیب اولِ منتخبِ اولِ ملت آرای باطله باشد؟! در ۱۴۰۰ رقیب کسی که انتخاب شد، هیچ‌کس نبود جز آرای باطله. رأی اول رأی رئیس‌جمهور بود، رأی دوم آرای باطله! خب چرا این کار را کردیم؟! چرا ۳ میلیون و هفتصد هزار، چرا حدود ۴ میلیون نفر رفتند رأی سفید و باطله به صندوق ریختند! چرا این کار را کردیم؟! خب یک نفر دیگر را تائید می‌کردیم یک انتخابات رقابتی به پا می‌شد. ببینید مقام معظم رهبری سخن بسیار مهمی فرمودند، فرمود اگر تحول می‌خواهید (که کشور نیاز به تحول دارد) در سایهٔ انتخابات است. ما تحول می‌خواهیم. ملت ما تحول و تغییر می‌خواهد. تحول از اصلاحات هم بالاتر و گسترده‌تر است. مردم یک زندگی راحت می‌خواهند.»

روحانی از رئیسی پیش افتاد /گام‌های انتخاباتی دولت سیزدهم در مسیر «مشارکت حداقلی» است یا «مشارکت حداکثری»؟+جدول

کنایه روحانی به رقابت رئیسی با آراء باطله در انتخابات ۱۴۰۰ / روز امتحان بزرگ و تاریخی برای شورای نگهبان است / این درد را کجا ببریم؟

اشاره روحانی به رقابت آرای باطله با فرد منتخب از آنجایی نشأت می‌گیرد که همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت کشور، مشخص شد آراء باطله با آمار ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ که حدود ۱۳ درصد از مجموع آرای مأخوذه را شامل می‌شد، بزرگترین رقیب فرد منتخب یعنی ابراهیم رئیسی در این انتخابات بوده، رقیبی که میزان آرای او از آرای سایر رقبا از جمله محسن رضایی بیشتر بود.

  • منبع خبر : خبرآنلاین