۱۵ تکتم نیوز/«انتخاب اصلح» و «مشارکت حداکثری» دو واژه انتخاباتی است که هر دوره انتخابات از زبان سیاسیون شنیده می‌شود، واژه‌هایی که سرنخ‎های روشنی از موضع‌گیری جریان‌های سیاسی در زمینه انتخابات می‌دهد و گاهی تمایل و خواست گروه‌های سیاسی را در فحوای کلام خود نمایان می‌کند. این واژه‌ها در بین اصولگرا‌ها که در یک جریان […]

تکتم نیوز/«انتخاب اصلح» و «مشارکت حداکثری» دو واژه انتخاباتی است که هر دوره انتخابات از زبان سیاسیون شنیده می‌شود، واژه‌هایی که سرنخ‎های روشنی از موضع‌گیری جریان‌های سیاسی در زمینه انتخابات می‌دهد و گاهی تمایل و خواست گروه‌های سیاسی را در فحوای کلام خود نمایان می‌کند. این واژه‌ها در بین اصولگرا‌ها که در یک جریان به ظاهر غربالگری‌شده، تقریباً اکثر کرسی‌های مجلس را از آن خود کردند، به صورت معناداری استفاده می‌شود.
انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری همیشه در صحبت‌های چهره‌های سیاسی با اهمیت بوده است، اما در انتخاب شخص اصلحی که مردم به او رای داده باشند، بحث‌هایی وجود دارد، این همان نقطه‌ای است که به نظر می‌رسد اصولگرا‌ها بر سر آن دچار دودستگی و انشقاق شده‌اند. در حالی‌که بخشی از اصولگرا‌های سنتی تمایل به مشارکت حداکثری در انتخابات دارند، اصولگرا‌های رادیکال معتقد به انتخاب اصلح هستند و مشارکت مردم را به معنای از دست دادن کرسی‌های مجلس می‌دانند، هرچند که در بیان تاکید آن‌ها بر مشارکت در انتخابات است.
اما حالا بخشی از اصولگرایان به دنبال مشارکت بالا هستند، اگر چه تحلیل‎های بسیاری چنین مطرح می‎کنند که اصولگرایان، چون خیال‌شان از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان راحت شده با فراغ بال به استقبال افزایش مشارکت در غیاب چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رفته‌اند، به عبارتی این‌بار آن‌ها هم خدا را می‎خواهند و هم خرما. البته هستند چهره‎های اصولگرا به‌ویژه گروه اصولگرایان سنتی که دغدغه‎های ملی هم دارند و کاهش مشارکت را ضربه به اعتبار نظام می‎دانند و خواهان افزایش تایید صلاحیت چهر‎های شاخص با نگاه متفاوت هستند از جمله افرادی مانند علی لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری است که سال‎هاست بر این موضع تاکید داشته‌اند.
چنانچه علی لاریجانی، دیگر چهره اصولگرای سنتی است که مشارکت حداکثری را امنیت‌ساز می‌داند در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ درباره مشارکت مردم در انتخابات گفته بود: «در آشفتگی‌های امنیتی منطقه که همه کشور‌ها به نوعی درگیر هستند برگزاری انتخابات با حضور حداکثری مردم امنیت‌ساز است و موجب دفع دشمنان می‌شود.»

  • منبع خبر : بهار نیوز