استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های صادراتی استان گیلان در بخش های کشاورزی، صنعتی و غیره گفت: این ظرفیت‌ها باید براساس چشم انداز و افق پیش رو در این استان شکوفا شود و در صادرات علاوه بر رشد حجمی به لحاظ ارزی نیز افزایش داشته باشیم.

به گزارش تکتم نیوز؛ اسدالله عباسی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی گیلان، ضمن قدردانی از حضور مردم ولایتمدار و بابصیرت گیلان در راهپیمایی اسکتبارستیزی ۱۳ آبان زیر بارش رحمت الهی باران، با بیان اینکه باید بر روی شورای گفت و گو به صورت جداگانه و تخصصی کار شود، اظهار کرد: در این شورا اصل بر هموار کردن مسیر و تسهیل‌گری و رفع موانع است، باید با کمک به فعالان اقتصادی، کشاورزی و صنعتی روحیه امید برای سرمایه گذاری را در آنها تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه سرعت گرفتن هم‌ترازی کالا و محصولات، سرمایه گذاران را دلگرم به سرمایه گذاری می کند، افزود: باید با بهره گیری از امکانات موجود روانسازی امور را انجام داد و راحت‌ترین و ارزان ترین راه را برای کاهش هزینه ها یافت.

مقام عالی دولت سیزدهم در استان گیلان تصریح کرد: این موارد باید در جلسات این چنینی مطرح و با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و اتاق تعاون راهکار لازم را برای رونق کسب و کار و تجارت پیدا کرد.

وی خواستار افزایش ارزش ارزی کالاهای صادراتی از طریق کنار هم قرار دادن کمیت و کیفیت محصولات شد و افزود: این ظرفیت بالقوه در گیلان وجود دارد و براساس آمایش سرزمینی که توسط سازمان برنامه بودجه انجام شد میزان درآمد حاصل از لحاظ رشد اقتصادی و ارزآوری مشخص شود.

عباسی اظهار کرد: حفظ وضع موجود اگرچه امتیاز تلقی می شود اما مانند آن است که به روزمرگی دچار شده باشیم.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم استفاده درستی از ظرفیت ها داشته باشیم باید از همه امکانات موجود برای دستیابی به این مهم استفاده کنیم.

استاندار گیلان خواستار کاهش بوروکراسی(کاغذبازی) اداری شد و افزود: بخشی از مسائل و مشکلات صادراتی استان که موجب می شود کالاهای ما از سایر استانها صادر شود به سخت گیری‌ها و بوروکراسی‌های اداری برخی از ادارات اجرایی استان باز می گردد، همه دستگاهها باید در این بخش فعال شوند و معاونت های عمرانی و اقتصادی با کمک سایر دستگاههای موانع را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری مشکلات و موانع است، گفت: اگر درخصوص مسائل ارزی مشکلاتی وجود دارد و فعالان اقتصادی خواستار تشکیل واحد ارزی در استان هستند نخست باید میزان مبادلات ارزی در مقایسه با استان‌های همجوار مشخص شود، ضمن آنکه برای تبدیل نمایندگی وزارت خارجه به اداره کل نیز باید ظرفیت ها در این بخش سنجیده شود.

وی اضافه کرد: استان گیلان سه بندر دارد که باید ظرفیت های قابل استفاده آن استخراج شود که در سال های آینده این ظرفیت ها را تا چه میزان می توان افزایش داد و چه راهکاری برای افزایش آن پیش بینی می شود برای این سوالات به پاسخ درست دست یافت.

عباسی ادامه داد: بزودی خط آهن رشت-کاسپین راه اندازی و سوت قطار در این بندر طنین انداز می شود اما باید دید تا چه اندازه در خط ریلی شمال-جنوب توانسته ایم کشتی های رو رو، کانتینری و یخچال دار را برای صادرات محصولات کشاورزی آماده کنیم.

وی اظهار کرد: برای توسعه بندر باید اطلاعات به روزرسانی شود تا براساس واقعیات دسته بندی شده تصمیم گیری کنیم.

در این جلسه هر یک از اعضا ضمن ارائه گزارش از روند اقدامات و فعالیت ها، نقطه نظرات خود را بیان کردند.