وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو حزب اعتدال و توسعه می گوید: امام جمعه مشهد در یک دوره‌ای هم می‌گفت که حالا گرانی هست خب اشکنه بخورید. الان دوباره به همان اشکنه برگشتند.

تکتم نیوز/به نقل از خبرآنلاین: فرزندِ آیت الله جنتی بودن، «علی جنتی» را محافظه کار نکرده است، آنقدر که صریح و بدون لکنت شورای نگهبان را نقد کند و بگوید؛«شورای نگهبان از دیرباز رویکرد خالص سازی را داشته است و بخشی از یک جریان سیاسی است». او حتی ابایی ندارد که بگوید شورای نگهبانِ آیت الله جنتی با معیارهایی که دارد پسرش علی جنتی را هم ردصلاحیت می کند.

با علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو حزب اعتدال و توسعه در «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین هم از جریان خالص ساز حرف زدیم هم درباره حمایت تمام قد ائمه جمعه از دولت رئیسی و البته برنامه حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس.

وقتی سوال از وضعیت جسمانی آیت الله جنتی و برخی خبرسازی ها در اینباره شد؛ تاکید کرد پدرش هیچ بیماری ندارد؛«افرادی که مخالف شورای نگهبان یا رویه شورای نگهبان هستند، گاهی آرزوهایشان را به صورت خبر مطرح می کند.»

علی جنتی در این گفتگو از برخی رایزنی های خود با شورای نگهبان درباره برخی ردصلاحیت شدگان هم روایت کرد و گفت؛«هم به آیت الله جنتی هم به بعضی دیگر از اعضای شورای نگهبان گفته ام نگاه شما نسبت به جریان مقابل چه اصلاح طلب چه جریان اعتدال، نگاه غلطی است و هر کس در جریان مقابل بود، حتما یک آدم نفوذی است یا با انقلاب یا با رهبری زاویه دارد و باید به نوعی حذف شود.»

مشروح گپ و گفت خبرگزاری خبرآنلاین با علی جنتی را در ادامه بخوانید؛

************

*آقای جنتی! شما در دولت های گذشته با سمت ها و عناوین مختلف حضور داشتید، غیبت شما در دولت آقای رئیسی را به حساب خط افتراق فکری و سیاسی شما با این دولت بگذاریم یا شما هم در کنار سابقون نظام وارد لیست حذفیات کرده اند؟

در مورد این سوالی که مطرح کردید بحث شخص من مطرح نیست که در این دولت هستم یا نه. چون من سال ۹۵ برای دومین بار بازنشسته شدم ولی تا سال ۱۴۰۰ عملا مشغول بودم و با دولت همکاری نزدیک داشتم. ولی سیاستی که این دولت از ابتدا دنبال کرده این است که از هیچ یک از مدیرانی که در دوره گذشته در دولت آقای روحانی فعالیت داشتند، حتی در حد رئیس اداره استفاده نشود.
گویا رژیم عوض شده که همه مدیران دولت قبل را برکنار می کنند

شما می توانید به راحتی یک به یک تمام مدیران دستگاه های اجرایی و حتی بعضی از نهادهایی که خارج از دولت است، ملاحظه کنید که کلی از مدیران برکنار شدند. در واقع یک سیاستی است که با اطلاع قبلی اعمال می کنند و دستور رسمی دارند که این کار را انجام دهند.

همان اوایل کار دولت هم به بعضی از این آقایان گفتم گویا شما فکر می کنید رژیم عوض شده است، یک رژیم رفته و حالا دارید با یک رژیم طاغوتی مبارزه می کنید، یک رژیم انقلابی هستید که سرکار آمده‌اید تا همه کسانی که وابسته به رژیم گذشته بودند، کنار بگذارید.

این سیاستی است که متاسفانه دنبال می کنند و در خود دولت فقط شخص آقای دکتر اسلامی را داریم که او را هم به سازمان انرژی اتمی فرستادند، با اینکه قرار بود وی کماکان در وزارت راه باشند.

*گفتید دستور رسمی دارند، دستور رسمی از کجا؟

بهرحال این چیزی است که به عنوان یک رویه دستور گرفتند که عمل کنند.
جریان خالص ساز مورد حمایت عناصر پرنفوذ نظام هستند

*آقای جنتی چقدر پاکسازی که بنا به روایت شما دارد صورت می گیرد را نتیجه نفوذ یک جریان خالص ساز در ساختار حاکمیت می دانید و چقدر این جریان قدرت و نفوذ دارند؟

این گروه بهرحال مورد حمایت بسیاری از عناصر پرنفوذ در نظام هستند، و با همین حمایت این رویه را دارند ادامه می دهند، این روندی بوده که از سالیان دراز و گذشته دنبال شده است و تلاش دارند یک جریانی را که فکر می کنند می تواند حافظ انقلاب و ارزش های انقلاب باشد را به قدرت برسانند.
در دوره خاتمی نظام غافلگیر شد /احمدی نژاد تمرد کرد و کنار زده شد

در دوره آقای هاشمی رفسنجانی این کار عملا به طور کامل انجام نشد. در دوره آقای خاتمی طبیعتا نظام دچار یک نوع غافلگیری شد. در دوره اول آقای احمدی نژاد احساس شد که این دولت در همان مسیر دارد حرکت می کند و لذا مورد حمایت جدی بود. در دوره دوم احمدی نژاد طبیعتا وقتی تمرد آقای احمدی نژاد بروز کرد، او هم کنار گذاشته شد.

در دوره آقای روحانی که تورم و گرانی بود همه ائمه جمعه صدایشان بلند بود که چرا تورم این مقدار است، چرا برخورد نمی کنید، چرا برنامه ریزی نمی کنید. ولی امروز ائمه جمعه می گویند برای ما مهم اسلام است مهم انقلاب است حالا اگر گرانی است باید تحمل کنیم. امام جمعه مشهد در یک دوره ای هم می گفت که حالا گرانی هست خب اشکنه بخورید. الان دوباره به همان اشکنه برگشتند.کارهایی که در دولت روحانی حرام بود در دولت رئیسی حلال شد

شما می بینید که خیلی از کارهایی که در دولت آقای روحانی و دولت تدبیر و امید حرام بود الان حلال شده است. رسانه ملی خودمان را نگاه کنید در دولت تدبیر و امید اصلا اپوزیسیون دولت روحانی بود، برنامه ۸:۳۰ را که هر شب نگاه می کردید و سایر برنامه های تولیدی عموما در جهت تخریب دولت بود. مشکل آقای روحانی و دولت وی این بود که رسانه نداشت. یک رسانه ملی در اختیارش نبود.

رسانه باید در اصل زیرنظر سه قوه باشد. من در یک دوره سه ساله ای نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت صداوسیما بودم، ولی هیچ وقت نمی توانستم تاثیرگذار باشم.

روزنامه ها را ببینید، منظور روزنامه های یک طرف نیست. هر دوطرف معمولا همینطورند که اگر یک جریانی را قبول داشته باشند، هرکار منفی هم بکند یا چشم پوشی می کنند یا سعی می کنند به هرحال کارهای مثبت کوچک را بزرگ کنند و اگر که با آن مخالف باشند، هر اقدام مثبتی که انجام می دهد سعی می کنند این اقدام را به نوعی از کنارش عبور کنند یا تخریب کنند.
ائمه جمعه به دوره اشکنه برگشته اند و می گویند اگر گرانی است تحمل کنید!

یا ائمه جمعه و امامان جمعه ما در شهرهای بزرگ چه رویکردی دارند؟ در دوره آقای روحانی که تورم و گرانی بود همه صدایشان بلند بود که چرا تورم این مقدار است، چرا برخورد نمی کنید، چرا برنامه ریزی نمی کنید. آن زمان حتی رسما اعلام می کردند که تحریم ها خیلی نقشی در این مشکلات ما ندارد و عمده مشکلات ضعف مدیریت و ناکارآمدی است. ولی امروز ببینید که ائمه جمعه چگونه برخورد می کنند. می گویند برای ما مهم اسلام است مهم انقلاب است حالا اگر گرانی است باید تحمل کنیم.

آیت الله جنتی با توجه به سن شان و کهولت سن، طبیعی است که ضعف جسمی دارند، ولی ایشان بیماری ندارند. نه فشارخون دارند، نه دیابت دارند، نه مشکلات دیگر. به خاطر رعایتی که خودشان می کنند. افرادی که مخالف شورای نگهبان یا رویه شورای نگهبان هستند، گاهی آرزوهایشان را به صورت خبر مطرح می کند. ما همواره توصیه مان این بود که ایشان را معاف بدارند.

امام جمعه مشهد در یک دوره ای هم می گفت که حالا گرانی هست خب اشکنه بخورید. الان دوباره به همان اشکنه برگشتند. ولی اگر دولتی مورد قبولشان نباشد هر مسئله کوچکی را بزرگ می کنند. شما یادتان است که در یک مرحله ای یک عده از روحانیون از قم پیاده به سمت تهران آمده بودند تا به برخی از سیاست های دولت روحانی اعتراض کنند. الان آن پیاده روها کجا هستند تا ۱۴۰ کیلومتر پیاده به سمت تهران بیایند؟ این برخورد دوگانه از مشکلات اساسی کشور ماست. متاسفانه ما داریم بدون عدالت و انصاف و واقع بینی با مسائل برخورد می کنیم و همدیگر را تخریب می کنیم. نتیجه اش صدمه دیدن کل کشور، نظام و مردم است.
تفکر مصباح در حوزه علمیه جایگاهی ندارد

*اشاره ای به روحانیت و ائمه جمعه داشتید، این طیف از روحانیون چقدر از تفکرات روحانیونی مثل آیت الله مصباح متاثر هستند؟ زمانی ما می گفتیم که روحانیت ما باید پیرو تفکر شهید مطهری باشند، الان به طیفی از روحانیت و ائمه جمعه رسیدیم که بیشتر بازنمایی تفکر آیت الله مصباح هستند؟

ببینید در بین روحانیت حوزه های علمیه، تفکر آقای مصباح خیلی جایگاه ندارد. در بین اقلیتی از روحانیت ایشان نفوذ دارد. ولی نکته مهم این است که اینها صدایشان خیلی بلند است. بعد هم بخشی از آنها وارد مجلس شدند.
پیروان تفکر مصباح یزدی محدودند اما صدایشان بلند است

حتی اینهایی که به مجلس آمدند، همین جبهه پایداری در مجلس قبلی و مجلس فعلی چقدر هستند؟ اینها اقلیت هستند، یا در دولت هم الان وزرایی که هستند وزرای اصولگرا هستند، وزرای جبهه پایداری نیستند و تفکر آقای مصباح را به آن معنا ندارند. آقای مصباح برخی تفکرات افراطی داشت، مثلا برای رای مردم ارزشی قائل نبود. کسانی که این تفکر را داشته باشند که لپ تفکر آقای مصباح هست، تعدادشان محدود است اما صدایشان بلند است.