استاندار گیلان با ابراز امیدواری اینکه کارخانه چوکا را به وضعیت شکوفایی گذشته آن باید برگرداند، گفت: لازمه تحقق این امر خروج از زیاندهی و رسیدن به سود دهی است.

به گزارش تکتم نیوز؛ اسدالله عباسی ظهر امروز (پنجشنبه) در جریان بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صنایع چوب و کاغذ ایران(چوکا) و جلسه بررسی مشکلات و مسائل مربوط به آن، اضافه کرد: استانداری نیز در پرداخت تسهیلات از محل رفع موانع تولید کمک های لازم را به این مجموعه خواهدکرد.
وی این کارخانه را ویژندی برای استان و کشور دانست و افزود: باید ارزیابی دقیقی از نحوه دستیابی به سوددهی این کارخانه انجام شود و حاضریم تا رسیدن به وضعیت ثابت و مطلوب از این مجموعه حمایت کنیم.
وی تاکید کرد: این‌ کارخانه باید با انجام اقدامات لازم به روزهای اوج خود برگردد.

*منابع طبیعی گیلان زمین برای تولید چوب در اختیار کارخانه چوکا قرار دهد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز طی این بازدید و نشست با بیان اینکه منابع طبیعی بخشی از زمین ها را برای تولید چوب در اختیار کارخانه چوکا قرار دهد، گفت: این کارخانه با انعقاد قرار داد با کشاورز، اجرای طرح کشت قراردادی را در دستور کار قرار داده و چوب تولیدی کشاورزان را برای استفاده در کارخانه خریداری کند.
سید صولت مرتضوی روز پنجشنبه با اعلام نارضایتی از وضعیت این کارخانه گفت: خوشایند نیست سرمایه‌های کشور در این وضعیت نامناسب بوده و مجموعه عظیمی مانند چوکا باشد و ما وارد کننده کاغذ باشیم این شرایط با هیچ‌منطق اقتصادی سازگار نیست.
وی یادآور شد: با تلاش همکاران اقدامات خوبی برای ادامه فعالیت این کارخانه انجام شده که تاکنون توانسته به فعالیت خود ادامه دهد اما باید با تدوین و اجرای برنامه‌های۲ ساله و پنج ساله این کارخانه را به نقطه مطلوب برسانیم.
وی خواستار تشکیل کارگروهی برای پیگیری و حفاظت از اموال چوکا شد و افزود: این کارخانه باید سوددهی بالایی داشته باشد و ملزم می شویم که هرآنچه در طرح مولدسازی به فروش برسد برای ارتقای کارخانه در این شهرستان هزینه شود و درآمد آن برای بازنشستگان صرف شود.
مرتضوی از منابع طبیعی خواست بخشی از زمین‌هایی که در اختیار دارد را برای تولید چوب به این کارخانه اختصاص دهد و افزود: چوب های ساقط شده، شاخ و برگ‌های جمع‌آوری شده باید به این کارخانه اختصاص یابد.
وی گفت: کارخانه چوکا کشت قراردادی را مد نظر قرار دهد و با انعقاد قرارداد با کشاورز چوب تولیدی آنها را خریداری کند.
وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات رسان در یک بازه زمانی ۶ ماهه به این مجموعه کمک‌های لازم را داشته باشند تا بعد از ۶ ماه کل بدهی خود را تسویه کنند.