در جلسه ۶۸ کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر رشت، گزارش روند پیشرفت احداث چندین مجموعه سرویس بهداشتی برای مناطق پنج گانه رشت به همراه اتاق مادر و کودک توسط معاونت‌های عمرانی به اطلاع اعضای کمیسیون و شهروندان رسید.

به گزارش تکتم نیوز، در این کمیسیون تاکید شد با توجه به اینکه ابلاغ پروژه و تخصیص هزینه عمرانی مربوط به احداث ساختمان سرویس بهداشتی در اسفندماه گذشته به شهرداریهای مناطق انجام شده و بازه زمانی اجرا و بهره برداری از آن پایان شهریور ۱۴۰۲ اعلام شده است، شمارش معکوس در این راستا آغاز شده و در پایان مهلت مقرر، هیچ گونه ذکر دلایل و توضیح در عدم آماده سازی و بهره برداری از سوی مسئولان مرتبط پذیرفته نیست و مسئولیت عدم اجرای این پروژه مستقیما متوجه مدیر آن منطقه خواهد بود.

در این جلسه ضمن توضیح اینکه روند اجرای پروژه مذکور در کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری نیز در حال پیگیری است، عنوان شد: سرویسهای بهداشتی در شهرهای امروز دنیا بخش مهمی از مبلمان شهری محسوب میشوند و این مطلب برای شهری مانند رشت که از مقاصد گردشگری کشور است، اهمیت بیشتری می‌یابد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت در این موضوع گفت: لازم است ساختمان سرویس بهداشتی عمومی شهر ، ضمن برخورداری از نمای چشم نواز و متناسب با محیط، از لحاظ زیرساختهای فنی نیز پاسخگوی جمعیت هدف پروژه باشد.
سماک‌چی تاکید کرد: مسئولان عمرانی در لوله گذاری های خروجی سرویسهای بهداشتی شهری، در انتخاب نوع شیرآلات و تجهیزات جانبی این سرویسها پیش بینی های لازم و فنی را لحاظ کنند تا در ماهها و سالهای آینده شاهد نارسایی و عدم کفایت زیرساختهای فنی نشویم.

وی همچنین تاکید داشت: نگهداری و پایش سرویس بهداشتی نیز حائز اهمیت و بخش مهمی از اجرای پروژه است.
سماکچی در ادامه افزود: پرسنل خدمات شهری با آغاز شروع فعالیت سرویسهای بهداشتی شهری وارد فاز نظارت بر خدمات دهی مطلوب در نگهداری، پایش نظافت این سرویسهای بهداشتی شوند و بهتر است در این حوزه از ظرفیت سرمایه گذاران نیز استفاده شود.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: قطعه زمینی صدمتری متعلق به شهرداری رشت در کوچه حاج آقا بزرگ واقع در منطقه دو نیز شناسایی و برای احداث یک ساختمان سرویس بهداشتی مناسب تشخیص داده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کارخانه تولید فرآورده های بتنی شهرداری رشت به دلیل ایجاد سر و صدا و با درخواست های مردمی ، قرار بود به مکانی دیگر منتقل شود اظهار کرد: برخی از مدیران تمایل دارند بر مبنای تفکرات خاص خود حرکت کنند و به ندرت به تجربیات مدیران پیشین رجوع می کنند .
محمد حسین واثق کارگرنیا با تاکید بر اینکه بهره مندی از تجربیات دیگران موجب کاهش هزینه و وقت در مباحث مختلف می شود بیان کرد: یقینا بهره مندی از نظرات جمع بالاخص افراد متخصص می تواند در تمامی جهات نتایج مطلوب‌تری رقم بزند.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به فعالیت کارخانه تولید بتن و کف پوش شهرداری رشت تصریح کرد: این کارخانه سالهاست که در محدوده خیابان شهید چمران رشت مشغول فعالیت است و قرار بود به دلیل سر و صدای زیاد آن کارخانه که موجبات گلایه ساکنین منطقه شده، به محل دیگری منتقل شود.
کارگرنیا به انتقال این کارخانه به زمین جدید کارخانه اسفالت در محدوده جاده جیرده رشت اشاره کرد و گفت: به سرپرست جدید سازمان عمران توصیه می شود هر چه سریعتر نسبت به برنامه‌ریزی جهت انتقال این کارخانه به خا ج از محدوده شهر اقدام و نتیجه را به شورا گزارش دهد.
مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون عمران و رئیس کمیسیون حمل و ترافیک شورای اسلامی در این جلسه ضمن تاکید بر این مطلب که آغاز به کار سرویسهای بهداشتی عمومی شهر در پایان شهریور ماه مورد تاکید کمیسیون است گفت: عدم اتمام پروژه های مورد ذکر در هر منطقه ممکن است منجر به تغییر مدیران مناطق شود.

وی گفت: اطلاع رسانی در این موضوع و نصب تابلوهای نشانگر در معابر اصلی شهر که نزدیکترین مرکز سرویس بهداشت عمومی، نمازخانه و اتاق مخصوص مادر و کودک است، نیز فرآیند تکمیل کننده کار است که لازم است توسط شهرداریهای مناطق اجرایی گردد.

در ادامه این جلسه معاونت های عمرانی مناطق پنج گانه با ذکر ارقام تخصیص یافته برای احداث هر مجموعه سرویس بهداشتی عمومی، به ارائه گزارش روند و میزان پیشرفت سرویسهای بهداشتی در دست اجرا پرداختند.

معاون عمرانی منطقه یک شهر رشت در ارائه گزارش خود گفت: در پروژه واقع در پارک کودک که برخوردار از مساعدت یک شهروند خیر نیز بوده است مراحل احداث آغاز و کنده کاری ساختمان بهداشتی انجام شده و در مجموعه بهداشتی واقع در زیر پل باستانی شعار نیز در مرحله استعلام و اخذ پیمانکار هستیم.

معاون عمرانی منطقه دو شهری رشت نیز در ارائه گزارش خود سرویس بهداشتی واقع در کوچه زیبایی در بافت بازار را در مرحله بتن ریزی و بهره برداری این پروژه را پایان آبان ماه سال جای اعلام کرد.
وی گفت: ده چشمه سرویس بهداشتی واقع در خیابان آیت الله رودباری و ۱۱ چشمه در بازارچه صالح آباد بازسازی شده و در حال ارائه خدمات است. وی سرویس واقع در خیابان لاکانی را تا دو روز دیگر آماده بهره برداری اعلام کرد.

در این جلسه ساختمانهای سرویس بهداشتی برای مناطق سه، چهار و پنج نیز به همین منوال در منطقه تقاطع جانبازان در مرحله اخذ سرمایه گذار، میدان انتظام در مرحله اخذ سرمایه گذار، زیر پل میدان گاز در انتظار تصویب کمیته فنی ترافیک برای جذب سرمایه گذار، پارک دانشجو سرویس های بازسازی شده و در حال بهره برداری، مسکن مهر ۹ چشمه آماده بهره برداری و یک مجموعه همراه با نمازخانه، محوطه سازی و اتاق مادر و کودک در جاده تهران جنب باغ رضوان در حال بهره برداری اعلام شد.

سماک چی در پایان پرداختن به دستور مربوط به سرویسهای بهداشتی سطح شهر بار دیگر اهمیت نگهداری و نظافت روزانه سرویسهای بهداشتی بازسازی شده و در حال ارائه خدمات را به شهرداریهای مناطق یادآور شد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت همچنین
عملکرد سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری در ماههای اخیر را خوب و قابل قبول عنوان کرد و گفت: هدف گذاری سازمان عمران و بازآفرینی برای ثبت رکورد بیشترین میزان تولید روزانه آسفالت در تیر ماه امسال امری شدنی و ممکن است.

وی افزود: عملکرد سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری در تولید میزان آسفالت تا سقف ۱۰۰۰ تن در روز ستودنی است.

وی در ادامه تصریح کرد: منظور از بازدهی موفق کارخانـه، تولید هر روزه آسفالت و میانگین ماهانه‌ی پربازده است نه آنکه الزاما هر روز ۱۰۰۰ تن تولید داشته باشیـم.

سماکچی تاکید داشت: شهرداری برای متراژهای کوچک آسفالت، با پیمانکاران خرد وارد همکاری شود.
وی با توضیح اینکه کارخانه آسفالت شهرداری قادر است روزانه ۲۰۰ تن آسفالت تحویل مناطق بدهد گفت: سازمان عمران و بازآفرینی طی ماههای گذشته و با انجام چندین پروژه خرد و کلان عمرانی عمکـرد خوبی داشته و توقع ما از سرپرستی جدید این است که با توجه به تجربیات کاری خود، فراتر از مسئول پیشین ظاهر شود.
محسن سماکچی افزود: کمیسیون از هفته آینده با حضور میدانی در پروژه ها همراهی بیشتری با مسئولان این بخش خواهند داشت.
مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی نیز در بحث کارخانه تولید بتن و کفپوش شهرداری گفت: کدام عقل سلیم میگوید که کارخانه ای در وسط شهر و با دستور قضایی فقط بین ساعات ۹ تا ۱۲ پیش از ظهر فعالیت داشته باشد در حالیکه قادر است با انتقال به خارج از شهر، صبح تا عصر بی وقفه کارکند و تولیدات مازاد داشته باشد.
وی گفت: برای بخش آسفالت معابر نیز با دعوت از پیمانکاران دستمزدی و جلوگیری از تخلفات جاری در این موضوع میتوان از تولیدات کارخانه آسفالت شهرداری تمامی کوچه و پس کوچه های شهر را به زیر آسفالت برد و ظرفیتی بسیار بیشتر از مصرف شهر رشت برای واگذاری به دیگر شهرها فراهم آورد.

در ادامه جلسه امید اکبری، سرپرست جدید سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری گفت: چالش عمده سازمان بازآفرینی در تولید آسفالت اخذ مجوز برداشت است. وی گفت: برای اخذ این مجوز باید علاوه بر مالکان با ادارات آب منطقه ای، صمت و محیط زیست تعامل کنیم.
وی اعلام کرد: ثبت رکورد جدید و بیشترین میزان تولید روزانه آسفالت در تمامی سالیان اخیر در تیر ماه امسال را هدف گرفته ایم.

در بخش دیگری از جلسه مدیران عمرانی مناطق پنجگانه آخرین گزارشات تولید اجرای روکش آسفالت و لکه گیریها در مناطق را با ذکر اعتبارات صرف شده و میزان مصرف آسفالت به اطلاع اعضا رساندند.

حسن علیزاده دبیر کمیسیون نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه داشتن چهارچوب کاری مشخص در انجام پروژه های عمرانی بر اساس اولویتها، در پیشرفت کار موثر است به اهمیت دیده شدن و تشویق معاونتهای موفق اشاره داشت و گفت: باید واحدهای عمرانی پرکار و موفق تر مناطق شهری رشت را شناسایی کنیم.

رئیس کمیسیون در پایان این جلسه اعلام کرد: هدف این است که در سال ۱۴۰۲ تحولات عمرانی قابل لمس برای مناطق پنج گانه در بخش آسفالت و کف پوش ایجاد کنیم تا معضل شهر رشت در این بخش تمام شود.