نماینده عالی دولت در گیلان، ساماندهی و احیای تالاب بین المللی انزلی را از دغدغه‌های دولت سیزدهم در استان برشمرد و با تاکید بر توجه دستگاه های متولی بر اجرای برنامه های منسجم، عملیاتی و مستمر،گفت: در تداوم و به ثمر نشستن اقدامات صورت گرفته عزم دولت مردمی و انقلابی در احیای تالاب بین المللی انزلی جدی است.

به گزارش تکتم نیوز؛ دکتر اسدالله عباسی در جلسه کارگروه احیای تالاب بین المللی انزلی با بیان اینکه برای این تالاب باید از شعار و اقدامات غیر عملی پرهیز شود، اظهار کرد: از ابتدای ورودم به گیلان به عنوان نماینده دولت در استان اعلام کردم که به عنوان فرزند این دیار در خصوص احیای تالاب انزلی باید به جای شعار، کارهای عملی انجام شود.

وی با اشاره به هدر رفت اعتبارات کلان در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی در چند سال گذشته گفت: در گذشته بودجه‌های زیادی برای احیای این تالاب تخصیص یافت ولی خروجی آن برای استان و مردم مشخص نشده و هیچ دستاوردی نداشته است.

استاندار گیلان با تاکید بر علمی و کاربردی بودن برنامه‌های ارائه شده به منظور احیای تالاب بین المللی انزلی افزود: دستگاه های متولی موظفند میزان عملیاتی شدن برنامه‌های مصوب دستگاه خود در راستای احیای تالاب بین المللی انزلی را اعلام کنند.

دکتر عباسی با بیان اینکه اجرای طرح آبخیزداری در تالاب بین المللی انزلی باید با قدرت و جدیت دنبال شود، تصریح کرد: ۱۲ میلیارد تومان اختصاص یافته برای اجرای طرح آبخیزداری در تالاب بین المللی انزلی از سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهوری است، لذا برای تحقق درست و دقیق این طرح اداره کل منابع طبیعی باید از منابع اعتباراتی خود استفاده کند.

وی اقدامات انجام شده در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی در طول یک و نیم سال گذشته را نیازمند تبیین برای نسل جدید دانست و تصریح کرد: بعد از سفر ریاست محترم جمهوری به گیلان سریعا کار گروهی تشکیل و توانستیم با انجام کارهای کارشناسی منشاء‌های آلودگی تالاب بین المللی انزلی را شناسایی کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به منشاء‌های آلودگی تالاب بین المللی انزلی بیان کرد: فاضلاب بیمارستانی، شهرک صنعتی رشت، زندان لاکان و فاضلاب شهر رشت از جمله عوامل مهم در آلودگی تالاب بین المللی انزلی بودند.

دکتر عباسی با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌های بیمارستانی در گیلان در اسرع وقت وقت تکمیل شوند، افزود: تمامی اعتبارات لازم برای انجام این مهم تخصیص یافته و سازمان برنامه و بودجه باید روند تکمیل این پروژه‌ها را بررسی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به کارگروه اعلام کند.

وی از اختصاص ۱۴۲ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه محیط زیست برای تکمیل فاضلاب شهرک صنعتی خبر داد و گفت: ۳۶ درصد درصد آلودگی تالاب بین المللی انزلی به دلیل نبود تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی رشت است، از این رو این میزان اعتبار برای تکمیل آن انجام شده و باید مشخص شود که این میزان پروژه چقدر پیشرفت داشته است.

استاندار گیلان، سلامتی مردم را خط قرمز خود دانست و گفت: در خصوص فاضلاب شهر رشت باید منشاء آلودگی‌های خرد و جزئی هم مشخص شود زیرا بنده با سلامتی مردم با هیچ فرد و ارگانی تعارف ندارم، لذا اداره کل آب و فاضلاب گیلان باید میزان پیشرفت پروژه فاضلاب شهر رشت به مشخص کند.

دکتر عباسی با اشاره به انعقاد قرارداد با قرارگاه بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان در خصوص جمع آوری گیاه سنبل آبی بیان کرد: برای نابودی گیاه مهاجم سنبل آبی یک بخشی را به قرارگاه سازندگی سپاه قدس گیلان سپردیم زیرا وجود این گیاه باعث کاهش سطح اکسیژن و در نتیجه منجر به مرگ ماهیان می شود.

وی با تاکید بر مشخص شدن محدوده اراضی کشاورزی در اطراف تالاب بین المللی انزلی افزود: اگر خط و محدوده اراضی کشاورزی اطراف تالاب انزلی مشخص شود دیگر شاهد حریق در تالاب بین المللی انزلی نخواهیم بود، دیگر نمی‌گذارم عده‌ای سودجو به جان تالاب بین المللی انزلی افتاده و این زیستگاه بومی را تخریب کنند.

گفتنی است در این جلسه مدیر کل تالاب‌های حفاظت از محیط زیست کشور و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص گزارش آخرین اقدامات خود و وضعیت احیای تالاب بین المللی انزلی را ارائه دادند.