۱۳ به گزارش تکتم نیوز، قاسم رضاییان، رییس اتاق بازرگانی استان گیلان بهمراه اعضای هیات رییسه اتاق، با اکبر نیازی، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و در خصوص سازوکارها و راهکارهای گسترش همکاری های دو جانبه در مسیر بهره‌برداری حداکثری از فرصت های توسعه همکاری ها با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه […]

به گزارش تکتم نیوز، قاسم رضاییان، رییس اتاق بازرگانی استان گیلان بهمراه اعضای هیات رییسه اتاق، با اکبر نیازی، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و در خصوص سازوکارها و راهکارهای گسترش همکاری های دو جانبه در مسیر بهره‌برداری حداکثری از فرصت های توسعه همکاری ها با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه روسیه به گفتگو پرداخت.

اکبر نیازی با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت برای هیأت رییسه جدید اتاق بازرگانی، تشکل های بخش خصوصی را یکی از مهمترین رکن های دست یابی به بخش خصوصی قدرتمند ارزیابی کرد و اظهار داشت: راهبرد این سازمان بر حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بخش خصوصی در قالب تشکل های ساختاریافته بوده و گسترش همکاری میان بخشهای خصوصی منطقه با سطوح استانی، ملی و بین المللی، قرار دارد.

وی با اشاره به سابقه همکاری کم نظیر سازمان متبوع خود با اتاق بازرگانی گیلان، تصریح کرد: هم افزایی بخش خصوصی و دولتی علاوه بر مشکل گشایی، ایجاد کننده افق های جدید موفقیت در عرصه‌های اقتصادی است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی، مهمترین دستور کار همکاری دو جانبه رو گسترش همکاری ها و استفاده کامل از فرصت های ناشی از همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر توسعه همکاری ها با کشورهای اوراسیا از جمله روسیه به عنوان مهمترین عضو این اتحادیه با گسترده ترین و بیشترین سابقه همکاری ها با استان گیلان باید در اولویت قرار داشته باشد و منطقه آزاد انزلی در این مسیر با تمام ظرفیت ها و مزیت های خود همراه بخش خصوصی و دولتی استان است.

ایشان اضافه نمود فرصت خوبی برای همکاریهای مشترک بین سازمان منطقه آزاد انزلی و‌اتاق بازرگانی در برنامه های بازاریابی واردات ، صادرات ، ترانزیت و صادرات مجدد از طریق بنادر و گمرکات منطقه وجود دارد و می بایست از ظرفیت اتاق بازرگانی استان گیلان و استانهای همجوار در این کار استفاده بیشتری نمود.

رضاییان با تصریح بر اینکه اتاق بازرگانی با تمام قوا آماده همکاری با منطقه آزاد در مسیر توسعه صادرات، لجستیک، تولید و‌ تجارت استان گیلان می باشد، اظهار داشت: نخستین پیشنهاد بنده تداوم نشست های تخصصی-کارشناسی میان اتاق، بخش خصوصی منطقه و سازمان منطقه آزاد انزلی است.

وی با اشاره به جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان دبیر شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت ضمن تاکید بر برگزاری جلسه تخصصی این شورا در منطقه ازاد انزلی صرفا با هدف رفع مشکلات فعالان اقتصادی این منطقه گفت: با توجه به فرصت های بازار روسیه و قزاقستان به عنوان دو عضو مهن اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در دریای کاسپین همسایه استان می باشند، و با تکیه بر ظرفیت ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی در حوزه های لجستیک، ترانزیت، قانون و مقررات،توسعه تولید و تجارت، می توان در اجرای مهمترین وظایف منطقه آزاد، یعنی جذب سرمایه گذار خارجی و نقش آفرینی در بخش ها بسیار استراتژیک، گام برداشت.

رییس اتاق بازرگانی گیلان خواستار رفع دغدغه‌های فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی در حوزه های مالیاتی و تأمین انرژی و به ویژه برق با هم افزایی میان بخشی شده و افزود: یکی از مهمترین برنامه های همکاری مشترک جذب سرمایه گذاریهای خارجی ‌و دعوت از شرکت های روسی جهت حضور در منطقه آزاد انزلی است.

وی خواستار اجرای ایده شورای همکاری مناطق آزاد ایران – روسیه شد و اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت های استان گیلان و منطقه آزاد انزلی، مسئولیت اجرای این کار مهم از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به این منطقه محول‌ گردد.

وی در پایان پیشنهاد ساخت یک پست اسکله سرپوشیده از سوی سرمایه گذاران روس، یا سرمایه گذاری مشترک ایرانی- روسی را عنوان نمود و افزود: با عنایت به شرایط آب و هوای بارانی استان و انزلی، احداث چنین زیرساختی الزامی است.

ایشان همچنین اشاره نمود که لازم است دفتر اتاق بازرگانی در منطقه تقویت شود و خدمات این دفتر متنوع تر شود.

رییس اتاق بازرگانی گیلان خواستار تسهیل گری و سرعت بخشیدن به فرآیندهای اداری در برخی بخش های سازمان و نهادهای دولتی همکار شده و بر لزوم هم افزایی بیش از پیش تأکید کرد.