رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به کیفیت فرش و دانش فرش‌بافان گیلانی گفت: در این استان نگاه‌ها به فرش دستباف ویژه و متناسب با اهمیت و ظرفیت‌های آن نیست، حداقل کاری که مسئولان می‌توانند برای فرش گیلان انجام دهند تاسیس و ایجاد خانه فرش است.

به گزارش تکتم نیوز؛ صفیه رجبی افزود: گیلان دانش آموختگان زیادی در حوزه فرش دارد که نیازمند حمایت هستند، ایجاد خانه فرش در گیلان می‌تواند دانش آموختگان دارای ایده و فکر را در این مکان گرد هم جمع کند وپس از بررسی طرح‌های پیشنهادی‌شان، بخشی مهم و دارای اولویت و مزیت است را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از ایجاد خانه فرش در آینده‌ای نه چندان دور تاثیر مثبتی بر فرش گیلان دارد، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی و دولت می‌توانند با در اختیار قراردادن ساختمان‌های بلااستفاده برای ایجاد خانه فرش و یا نمایشگاه دائمی فرش کمک کنند انجمن فارغ التحصیلان در قالب خانه فرش سازماندهی شوند.

وی خواستار ایجاد نمایشگاه دائمی برای تولید کنندگان فرش شد و اضافه کرد: فرش دستی، کالایی لوکس محسوب می‌شود و نمی‌توان آنرا مانند سایر صنایع دستی استان در بازارهای سنتی و روز به فروش رساند، فرش مکان استتارشده و محصور می‌خواهد به همین منظور به دنبال ایجاد خانه فرش و نمایشگاه فرش هستیم.

فرش گیلان بهترین کیفیت بافت را دارد

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه بیان کرد: فرش گیلان از نظر بافت از بهترین کیفیت برخوردار است اما تحت نام و برند گیلان در بازار عرضه نمی شود بلکه به سفارش سایر استانها بافته و فروخته می‌شود.

وی عنوان کرد: بافنده‌های فرش گیلان مانند سربازان گمنام در این عرصه فعالیت کرده و این فرش ها طی قراردادهایی به نام استان‌های تبریز و قم به فروش می‌رسد.

رجبی تصریح کرد: فرشی که فرش‌بافان گیلان می بافند سالم و بدون عیب است و کارفرمایی که از سایر استانهای دیگر به گیلان می آیند از سرمایه‌گذاری هدفمند و بدون آسیب از سرمایه خود مطمئن هستند چنانکه شورای مزد اتحادیه فرش دستباف استان قم هم به فرشی که توسط بافنده های گیلانی بافته شد بیشترین مزد را پرداخت و علت آن هم در ظرافت بالای بافت فرش گیلانی است و فرش ما کمترین عیوب را در بافت دارد.

وی بر لزوم معرفی فرش استان با نام و ویژند(برند) فرش گیلان تاکید کرد و لازمه برندسازی در این استان را ایجاد پیشینه درست دانست و گفت: برای رسیدن به این پیشینه باید طرح‌ها و هنرهای اصیل بازار پسند مختص گیلان را با مواد اولیه باکیفیت تولید و تکرار کنیم، در این صورت سرمایه‌گذار علاقمند به سرمایه گذاری در فرش گیلان شده و ویژند گیلان بازار را قبضه خواهد کرد.

اختصاص بسته‌های حمایتی فرش برای استان‌هایی مانند گیلان

رجبی خواستار اختصاص بسته‌های حمایتی فرش برای استانهایی مانند گیلان شد و افزود: فرش گیلان به نگاه و توجه خاص و بیشتری نیاز دارد و در این رابطه از مسئولان می خواهیم با پرداخت کمک هزینه خرید فرش در قالب تسهیلات کم بهره و قرض الحسنه به خریداران به تولید کننده‌ها و کارآفرینان فرش استان کمک کنند.

رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود : هر بانکی که آمادگی لازم را داشته باشد تفاهم نامه کمک هزینه خرید فرش امضا کند می تواند به این چرخه کمک کند تا خریداران بتوانند با دریافت وام های قرض الحسنه با بهره کم و خرید فرض دستباف به تقویت این صنعت کمک کنند.

پرداخت بیش از۶۳ هزار میلیون ریال تسهیلات به قالیبافان گیلان در ۱۴۰۱

رجبی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۸ نفر از قالیبافان مستقل استان تسهیلات کم بهره به مبلغ ۳۶ هزارو ۷۵۰ میلیون ریال دریافت کردند، گفت: به ۹ طرح پشتیبان که برای ۱۰ تا ۲۵ نفر شغل ایجاد کردند نیز مبلغ ۲۶۰ هزارو ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شد که در مجموع این تسهیلات ارائه شده به قالیبافان استان به ۶۳ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال رسید.

وی تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۲ نیز اعتباری که از سوی مشاغل خانگی اعلام شده ۲ برابر سال گذشته است که با رفع مشکلات پیش‌رو این تسهیلات پرداخت خواهد شد.

عمده مشکل قالیبافان گیلان نبود چتر حمایتی بیمه است

رجبی عمده مشکل قالیبافان استان را نبود چتر حمایتی بیمه اعلام کرد و افزود: بافنده‌ها و هنرمندان این رشته دلسرد شده اند و حداقل انتظارشان پوشش بیمه‌ای است، مسئولان باید با برقراری بیمه هنرمندان این رشته را برای فعالیت در این عرصه راغب کنند.

وی خاطر نشان کرد: هفت سال است که معرفی جدید برای بیمه قالیبافان نداریم، اگر نسل جدید بخواهد به این کار وارد شود نیازمند انگیزه است که یکی از این انگیزه ها پوشش بیمه است.

براساس صدور کارت اتحادیه قالیبافان در استان گیلان ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر قالی‌بافی می کنند.