آب سد سفید رود استان گیلان که حدود 172 هزار هکتار از 238 هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می دهد امروز با حضور استاندار، سرپرست فرمانداری رشت و مدیران آب منطقه ای رهاسازی شد.

به گزارش تکتم نیوز، استاندار گیلان هنگام آب گذاری شالیزارهای بخشهایی از استان اعلام کرد: الحمدالله امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه اب سد برای ۱۱۰ هزار هکتار در بخش های فومنات، امامزاده هاشم، سراوان و سنگر همزمان رهاسازی شد و برای بقیه اراضی بخش مرکزی روز جمعه اقدام خواهد شد.

دکتر اسدالله عباسی تصریح کرد: به دلیل محدودیت های منابع آب امسال قرار گاه مرکزی تامین آب زراعی در استانداری تشکیل شد و تلاش می شود کشاورزان شالیکار در خصوص تامین آب با کمترین مشکل مواجه شوند.

مقام عالی دولت در گیلان عنوان کرد: یک نگرانی برای مناطق امامزاده هاشم، سراوان و سنگر وجود داشت که همزمان با بخش های دیگر به این نواحی هم اب گذاری انجام گرفت.

استاندار یاد آور شد: چنانچه کشاورزان عزیز با سئوال و مشکلی در خصوص تامین آب زراعی و یا با مسائلی مربوط به مزارع مواجه شدند از طریق دهیاران و بخشداران با فرمانداران بعنوان اعضای قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی استان در میان بگذارند تا حل شود.

قرار بود رها سازی آب شالیکاران از سد سفید رود از روز ۱۸ اردیبهشت ماه انجام شود که به علت بارندگیهای مناسب چند روز اخیر به تشخیص کارشناسان و مدیران آب منطقه از امروز آغاز شد.

پیش از این اعلام شده بود، میزان ذخیره سازی آب سد سفید که سال گذشته ۸۲۵ میلیون متر مکعب بود امسال به ۷۰۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است و شایسته است کشاورزان و مسئولان با هماهنگی هم این مساله را به خوبی مدیریت کنند.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان نیز توضیح داد، آب برای مناطق دور دست مانند لنگرود به مرور و دو الی سه روز آینده خواهد رسید و شالیکاران در این راستا بردباری داشته باشند.

میزان آب مورد نیاز سالانه استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی مربوط به شالیزارهاست.