۰ تکتم نیوز/گزارش ها حاکی از آن است که روسیه پس از درخواست تهران، سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ «تریومف» را در اختیار ایران قرار داده است. پرسنل نظامی ایران به سرعت برای تحویل و نصب این سامانه در نقاط مختلف در سراسر کشور، عمدتاً برای دفاع از تأسیسات هسته‌ای خود، اقدام کردند. چند روز پیش، […]

تکتم نیوز/گزارش ها حاکی از آن است که روسیه پس از درخواست تهران، سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ «تریومف» را در اختیار ایران قرار داده است. پرسنل نظامی ایران به سرعت برای تحویل و نصب این سامانه در نقاط مختلف در سراسر کشور، عمدتاً برای دفاع از تأسیسات هسته‌ای خود، اقدام کردند.

چند روز پیش، روسیه ارسال سامانه جنگ الکترونیک دوربرد مورمانسک-بی.ان (Murmansk-BN) را به ایران آغاز کرده است.

روزنامه مشهور آمریکایی نیویورک تایمز نیز با استناد به اظهارات مقامات دولتی ایران و چند تن از افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عرضه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ به ایران را تایید کرد.

ارائه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ «تریومف»، سامانه جنگ الکترونیک «Murmansk-BN» و دیگر تسلیحات ساخت روسیه به ایران در بحبوحه تنشهای رژیم صهیونیستی و ایران صورت می گیرد.

پیش از این ایران سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را در اختیار داشت، اما دستیابی به سامانه اس-۴۰۰ به دلیل توانایی آن در هدف قرار دادن تهدیدات هوایی در برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر، برای هواپیماهای اسرائیلی و آمریکایی نگران کننده تر است.

در ماه آوریل، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد که مسکو از یک هیئت ایرانی دعوت کرده است تا از تأسیسات مختلف تولید تسلیحات روسیه، از جمله شرکت‌های تولیدکننده قطعات کلیدی سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ بازدید کند.

سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ به دلیل توانایی آن در شناسایی و انهدام اهداف هوایی، از جمله جنگنده های رادارگریز مانند F-35، به شدت مورد ترس دنیای غرب است. این سامانه می تواند با اهدافی تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری درگیر شود.

انواع خاصی از سیستم اس-۴۰۰ مجهز به رادارهای پرقدرت هستند که قادر به مقابله با فناوری های رادارگریز مورد استفاده توسط جت های جنگنده مانند F-35 و بمب افکن ها هستند.