به دلیل عدم تعیین نرخ مصوب مرغ در کشور و اختلاف فاحش قیمت این کالا بین استان‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده، تعادل در بازار مرغ برهم ریخته و مضاف بر آن قیمت مصوب با قیمت عرضه مرغ هم در استان گیلان همخوانی ندارد!

تکتم نیوز/
گیلان قطب تولید مرغ در کشور است اما با چالشی که برای پایتخت رقم خورد، مرغ تولید شده در گیلان مضافاً به تهران صادر شد که نتیجه آن در اوج تقاضای مرغ، افزایش قیمت به میزان حدودی ۸۷ هزار تومان بود.
مرغ مصوب در گیلان ۸۰ و عرضه ۸۷ هزار تومان!
در حال حاضر مرغ در اغلب نقاط استان گیلان بین ۸۷ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این عرضه مرغ در برخی از ایام تعطیلات به ۹۵ هزار تومان هم می‌رسد، این در حالی است که قیمت مصوب مرغ همچنان همان ۸۰ هزار تومان نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ است.
بنا بر چالشی که بین زنجیره تولید، جهاد و صمت و همچنین مصرف‌کننده وجود دارد، قیمت مرغ در استان گیلان ۸۷ هزار تومان عرضه می‌شود درحالی‌که این قیمت تلویحاً توسط نهادهای حاکمیتی پذیرفته شده اما درعین‌حال با گران‌فروشان این حوزه برخورد نیز می‌شود!
ستاد تنظیم بازار کشور مسئول تعیین نرخ مصوب مرغ باشد
نکته قابل‌توجه دیگر دررابطه‌با صنعت مرغ استان گیلان اینکه، بازار نیز چندهفته‌ای است قیمت مرغ را کشف کرده و در حال عرضه به مصرف‌کننده است اما ستادهای بالادستی تنظیم بازار همچنان نسبت به این موضوع سکوت کرده‌اند و وضعیت پدیدآمده را تشریح و تبیین نمی‌کنند.
گیلان مشکل تولید مرغ ندارد
صالح محمدی رئیس سازمان جهادی کشاورزی گیلان با بیان اینکه در تولید مرغ هیچ مشکلی استان ندارد، اظهار کرد: روزانه ۸۰۰ تن مرغ در گیلان تولید می‌شود که بخش زیادی از این تولید به تهران، البرز و گیلان توزیع می‌شود.
به گفته وی، وضعیت جوجه‌ریزی در گیلان نیز مطلوب است و حتی مجوز مازاد بر تولید آن نیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد تا کمبود مرغ احتمالی آینده نیز جبران شود.
گیلان با ۱۱ واحد پرورش مرغ اجداد گوشتی فعال، رتبه نخست و با ۹۹ واحد مرغ مادر جایگاه دوم و همچنین با ۹۰۷ واحد مرغ گوشتی، رتبه سوم تولید گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده است.