خودروسازان بار دیگر به فروش مستقیم خودروها از طریق سایت‌های خود بازگشته‌اند، پس از اینکه سامانه یکپارچه عرضه منحل شد.این شرایط شبیه به تجربه اسفند ۱۴۰۱ است، که در آن تمام محصولات سال ۱۴۰۲ پیش‌فروش شدند.

تکتم نیوز/«امروز بخر، سال آینده تحویل بگیر» بدعتی در خودروسازی کشور است که در دولت سیزدهم پایه‌ریزی شد. بدین منظور سامانه عرضه یکپارچه خودرو راه‌اندازی شد تا برخلاف سیستم قرعه‌کشی خودرو که تنها عده‌ای به خرید خودرو با قیمت کارخانه دسترسی پیدا می‌کردند، هر ثبت‌نام‌کننده‌ای قادر به خرید خودرو باشد. هدف اصلی جلوگیری از تخلف خودروسازان و به دنبال آن بیرون راندن دلالان و واسطه‌گران از بازار خودرو بود؛ هدفی که البته سیاستگذار در آن موفق نبود.

وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ به تمام ثبت‌نام‌کنندگان خودرو در سامانه یکپارچه، که شرایط آن‌ها احراز شده بود وعده تحویل خودرو را داد؛ وعده‌ای که خارج از ظرفیت خودروسازی کشور بودهمچنین از سال گذشته همراه با تعهد تحویل میلیونی خودرو، شاهد فریز قیمت بودیم که همین مساله تحویل خودرو در زمان مقرر را با دشواری‌هایی برای خودروساز همراه کرد؛ بنابراین عدم تحویل به‌موقع نیز از دیگر مشکلات پیش‌فروش‌های طولانی خودرو است.همان‌طور که عنوان شد عرضه بزرگ خودرو توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو از روز گذشته همراه با دپوی ۲۳۰ میلیون تومانی در بانک‌های مورد تایید، کلید خورد. این فروش را می‌توان به نوعی دومین فروش بزرگ این شرکت از سال ۱۴۰۱ تاکنون عنوان کرد.