محمد مهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: کتابخانه ها و کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند و ما باید تلاش کنیم که از طریق این میزان کتابخانه‌ها و کتابداران به عنوان نیروهای فرهنگی در صف، این نهضت کتاب‌خوانی را محقق کنیم.

به گزارش تکتم نیوز، و به نقل از نهاد کتابخانه های عمومی کشور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تبریک فرارسیدن ایام هفته کتاب در سخنانی گفت: آغاز هفته کتاب را به همه عزیزان درگیر در موضوع کتاب؛ از ناشرین، مولفین، نویسندگان، کتابداران عزیز ، مدیران و دست‌اندرکاران مدیریت موضوع کتاب در بخش‌های مختلف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی تبریک عرض می کنم و به ویژه از دبیرکل فاضل و اندیشمند نهاد جناب آقای مختارپور و معاونین و مدیران ایشان عرض تبریک ویژه دارم.

وی همچنین ،با تقدیر از حضور علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: جناب آقای نیکزاد همواره منشا خیر و برکت بودند و همواره در مجلس شورای اسلامی حمایت های خوبی از حوزه فرهنگ داشته و دارند. از ایشان خواهش می کنم که انشاالله در این فضا و ماه‌های باقیمانده از سال و با توجه به برخی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، همین حمایت و پشتیبانی را از مجموعه فرهنگ داشته باشند.

اسماعیلی در ادامه رویکرد دولت جدید نسبت به موضوع فرهنگ را یک رویکرد کاملا ایجابیدانست و گفت: مجموعه دولت جدید تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا به نهضت تولید فرهنگی دامن بزند. این نهضت تولید فرهنگی در حوزه کتاب، نشر، رسانه‌ها و همچنین دحوزه‌ هنرهای نمایشی، موسیقی اصیل ایرانی و سایر بخش‌های فرهنگ و هنر مورد توجه ما است. این نهضت اجزا و اضلاعی دارد که باید توأمان در یک فرایند منطقی و بصورت هم افزا کار کنند تا خروجی آن به حصول این هدف گذاری منجر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه به گفتمان فرهنگی در حوزه‌های مختلف مدیریتی گفت: ما در حوزه سیاستگذاری، مدیریت و نظارت باید فضای کار فرهنگی را در کشور به وجود بیاوریم. فضای غالب و آن گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود و این میسر نخواهد شد مگر با یک کار جمعی و همه جانبه در حوزه‌های مختلف حاکمیت. درست است که امروز موضوع معیشت و اقتصاد موضوع مهم و اصلی مملکت است، اما همه باید به این موضوع اذعان داشته باشیم که حتی حل مسائل معیشتی و اقتصادی به جز از دریچه حوزه فرهنگ امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره بیانات و دستورات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، گفت: روز گذشته در حکمی که رهبر فرزانه انقلاب برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر نمودند، به صراحت به این نکته اشاره کردند که موضوع فرهنگ سازی، فرهنگ عمومی نه به عنوان یک کار تزیینی و حاشیه‌ای، بلکه به عنوان متن و اصل کار باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که انقلاب ما و نظام جمهوری اسلامی ما بر پایه مسائل فرهنگی بنا شده است.

اسماعیلی درباره فرصت‌های پیش رو در حوزه فرهنگ در دولت جدید گفت: امروز حضور رئیس جمهور انقلابی در راس دولت این فرصت را پدید آورده که از اولویت حوزه فرهنگ در مسائل اقتصادی با صراحت صحبت شود و برنامه‌های کشور در حوزه‌های مختلف بر این اساس استوار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز ما در حوزه کتاب و نشر با مسئله‌ مهمی به نام «کاغذ» مواجه هستیم و طبیعتاً از بنده توقع می‌رود که درباره مهمترین مشکل حوزه کتاب و نشر نیز صحبت کنم. در این مراسم عرض می‌کنم که روز گذشته در جلسه دولت با رئیس‌جمهور در مطالب ایشان و در سخنان پیش از دستور بنده نیز به این نکته اشاره شده که برنامه‌ریزی اصلی ما این است که در حوزه کاغذ در در یک دورنمای یک و نیم و یا دو ساله بتوانیم به نقطه‌ای مطلوب برسیم.

وی تاکید کرد: سیاستگذاری و هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم حداقل در حوزه تامین کاغذ کتاب به خودکفایی برسیم. ما با همین ظرفیت هایی که امروز در اختیار داریم مطمئن هستیم که با یک مدیریت قوی و هماهنگی خوب بین وزارت صنعت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانیم این مشکل را در یک بازه یک و نیم تا دو ساله برطرف کنیم. 

اسماعیلی درباره تعاملات خود با مجلس شورای اسلامی در حوزه تامینت کاغذ گفت: بنده در برنامه‌هایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم شعار «ملی کردن صنعت نشر» را مطرح کردم تا به خودکفایی در این بخش برسیم و این موضوع را تکلیف خود می‌دانم؛ چرا که اگر این کار را انجام ندهیم و همچنان صنعت نشر ما به نرخ ارز متلاطم وابسته باشد، کتاب گران در سبد مصرفی مردم قرار نخواهد گرفت. ما با موضوع ملی شدن صنعت نشر هم به دنبال خودکفایی در بخشی از صنایع خود هستیم و هم به دنبال این هستیم که فضای خرید کتاب و کتابخوانی را در جامعه خود تسهیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود درباره فعالیت‌های ترویجی برای جلب مردم به کتاب و کتابخوانی گفت: از کتابداران عزیز تشکر می‌کنم که با فعالیت‌های خود اقدام به جلب مردم به فعالیت های کتاب و کتابخوانی می‌کنند. در بازدیدهایی که از کتابخانه‌های سطح شهر داشتم از نزدیک این موضوع را مشاهده کردم و از جناب آقای مختارپور تشکر ویژه می‌کنم که نگاه عمیقی به حل مسائل ویژه کتابداران دارند.

محمد مهدی اسماعیلی تاکید کرد: کتابخانه ها و کتابداران جریان سازان اصلی فرهنگ ما هستند و ما باید تلاش کنیم که از طریق این میزان کتابخانه‌ها و کتابداران به عنوان نیروهای فرهنگی در صف، این نهضت کتاب‌خوانی را محقق کنیم. من به عنوان یک مقام مسئول در حوزه فرهنگ می‌توانم بگویم که در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری حوزه «کتاب» در وضعیت مناسبی ارزیابی می‌شود که این موضوع محصول کار و فعالیت مجاهدانه‌ای است که دوستان و همکاران ما در این حوزه از خود بروز می‌دهند.

وی افزود: در این میان کار تسهیل، نظارت و حمایت بر عهده ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج فضای کتابخوانی کتابخانه شدن مردم بر عهده فعالیت‌های ترویجی و رسانه‌ای و به ویژه بر عهده کتابداران عزیز ما است که در بطن موضوع زحمت می‌کشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کاری که در حوزه کتابخانه‌های عمومی ما صورت گرفته کیفی‌سازی خدمات بوده است. در بازدیدی که در دو سه هفته اخیر در شهرهای در سنندج تهران از کتابخانه های عمومی داشتم، گزارش‌ها و مستنداتی که به صورت مکتوب به دست ما می‌رسد شاهد ارتقاء کیفی در حوزه ارائه خدمات و فعالیت های کتاب و کتابخوانی هستیم. این کیفی‌سازی از مسائل مورد توجه در ارائه خدمات کتابخانه‌ای بوده و نکته مهم این است که فارغ از رشد در سایر شاخص‌های آماری بوده است. 

اسماعیلی در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم تا محدودیت‌های موجود را تا حد امکان برطرف کنیم و از نیروهای فرهنگی و کتابداران که کار ترویج امر مقدس کتابخوانی را برعهده دارند تقاضا دارم که این نهضت را ادامه دهند که  ان شاء لله در دولت مردمی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری رخ خواهد داد.