پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه تمام تلاش من و همکارانم در کتابخانه ها ایجاد فضایی مناسب برای استفاده مراجعین از کتاب ها و امکانات این اماکن فرهنگی است بر ضرورت حمایت نهاد شهرداری از اقدامات فرهنگی این مجموعه تاکید کرد.

به گزارش  تکتم نیوز، نشست ویژه بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی استان گیلان و برنامه ریزی برای انجام فعالیت های فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت، نادر حسینی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا؛ علیرضا تاج شهرستانی، هادی رمضانی اعضای شورای اسلامی رشت؛ یاسر محجوب، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت؛ زهرا بدن آرا و یاسر تقوا، معاونین امور کتابخانه ها و همکاری ها و سرپرست معاونت اداری و مالی کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت و نمایندگانی از اداره کل راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداران مناطق رشت و سیما منظر و فضای سبز شهری و دبیر جبهه انقلاب اسلامی به میزبانی سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه ویژه که به منظور بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی شهر رشت و اجرای برنامه های فرهنگی، رفع موانع موجود برای بهره برداری از بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور و هم افزایی و همکاری های بیشتر مدیریت شهری و کتابخانه ها برگزار شد با ارائه گزارشی از اقدامات کتابخانه های عمومی درسال های اخیر، ایجاد بسترهای مناسب شهری برای حضور دوستداران کتاب و کتابخوانی را مهمترین هدف مجموعه کتابخانه ها عنوان کرد.
پریسا کرمی با بیان اینکه تمام تلاش من و همکارانم در کتابخانه ها ایجاد فضایی مناسب برای استفاده مراجعین از کتاب ها و امکانات این اماکن فرهنگی است بر ضرورت حمایت نهاد شهرداری از اقدامات فرهنگی در شهرها سخن گفت.
کرمی با بیان اینکه امروز شهر رشت تنها ۴ کتابخانه عمومی برای استفاده مردم دارد بر ضرورت تسهیل در امر بهره برداری کتابخانه مرکزی رشت با ۸ هزار متر مربع فضا تاکید و آن را از اولویت های اصلی استان در حوزه فرهنگی عنوان کرد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص وظیفه مسئولین در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خاطرنشان کرد: معظم له همواره در بیاناتشان توجه به امر کتاب و کتابخوانی را وظیفه مهم دستگاه ها و نهادها دانسته اند و اهمیت این مقوله مهم را به همگان یادآور شده اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان صحبت های خود ایجاد کتابخانه های عمومی ثابت و سیار در شهر رشت، راه اندازی پویش اهدای کتاب توسط مردم به میزبانی کتابخانه های عمومی و استفاده از ظرفیت نخبگان برای توسعه فرهنگی استان را از مهمترین برنامه های مجموعه کتابخانه ها برشمرد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با تبریک فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار کرد: باید برای افزایش سرانه کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ خوب در رشت تلاش کنیم.
محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه اولین کتابخانه عمومی در کشور، در رشت راه‌اندازی شد، افزود: متاسفانه بسیاری از داشته‌های رشت که در گذشته‌های نه چندان دور به عنوان شهر اولین‌ها در کشور مطرح بود به فراموشی سپرده شده و در شرایط فعلی برای راه‌اندازی کتابخانه مرکزی رشت درجا می‌زنیم.
کارگرنیا با تاکید به نقش تمامی دستگاه‌ها به منظور تقویت و توسعه فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: بنده معتقدم برای این حوزه باید از هیچ تلاشی دریغ نکرد. وی با انتقاد از عدم پیگیری های لازم صدور مجوز احداث بنا برای کتابخانه مرکزی رشت توسط مجری پروژه تصریح کرد: شورا و شهرداری رشت نیز قصد دارد در حد توان به احداث این کتابخانه در رشت کمک کند و علیرغم تمامی انتقاداتی که به عدم پیگیری مجری پروژه پیرامون عدم دریافت مجوز احداث این بنا وجود دارد اما به شهردار رشت و معاون عمرانی تاکید می‌کنیم تا مجوز حفاری برای دریافت انشعاب گاز را برای این پروژه صادر کند.
وی با اشاره به ۲۴ آبان مصادف با روز کتاب و کتابخوانی بیان کرد: همه ساله در اسفند ماه شاهد گرامیداشت روز درختکاری با کاشت نهال در سطح کشور هستیم و پیشنهاد می‌کنم در ۲۴ آبان نیز فرهنگ (اهدای یک کتاب توسط شهروند) به نهاد کتابخانه‌ها را نهادینه کنیم تا با این اقدام برخی از کتب که شاید مازاد نیاز است و دیگران به دنبال مطالعه آن هستند به سهولت در دسترس دیگر شهروندان نیز قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به وجود تعدادی اتوبوس که قابلیت تعمیر و بازسازی را ندارند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم از اتوبوس‌هایی که قابلیت تعمیر و بازسازی را ندارند اما اطاقک‌های آنان تمیز بوده و با رنگ‌آمیزی و فضاسازی قابلیت تبدیل به کتابخانه را دارند به عنوان کتابخانه ثابت اتوبوسی در سطح محلات خصوصاً محلات حاشیه‌ای و کم‌برخوردار رشت استفاده شود تا با این اقدام گام کوچکی در افزایش سرانه مطالعه در رشت برداریم.
گفتنی است در ادامه این نشست رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، اعضای شورا، معاونین مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان در سخنانی به اهمیت برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف مجموعه کتابخانه در سطح شهر رشت و لزوم بهره برداری نهایی از کتابخانه مرکزی رشت تاکید کردند.