مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از آماده‌باش ۵۴۲ نیروی انسانی در قالب ۶۰ اکیپ راهداری، ۵۷ اکیپ عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی در طرح راهداری زمستانی امسال خبر داد:

به گزارش تکتم نیوز،فریبرز مرادی با بیان اینکه در طرح راهداری زمستانی امسال ۳۹ راهدارخانه ثابت و ۱۸ راهدارخانه سیار جانمایی شده است، تصریح کرد: ۳۵۹ دستگاه ماشین‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در راهداری زمستانی امسال در تمامی راهدارخانه‌های ثابت و سیار مستقر خواهند شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان اظهار داشت: ۲۴۴ دستگاه از این ماشین‌آلات، دستگاه‌های عملیاتی هستند، و ۵۱ دستگاه کمک‌دار و ۶۴ دستگاه دیگر نیز به‌عنوان پشتیبان تعیین شده‌اند.
میانگین عمر ماشین‌آلات راهداری گیلان بیش از ۲۲ سال است
مرادی در توضیح وضعیت ناوگان راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان بیان داشت: پس از سال ۹۸ از محل منابع استانی و ملی حدود ۱۷ دستگاه به ناوگان سنگین راهداری گیلان همچون لودر، گریدر و بیل مکانیکی افزوده شد؛ همچنین سال گذشته نیز یک دستگاه بیل مکانیکی تهیه کردیم، اما امسال باتوجه‌به مشکلات اعتباری هنوز ماشینی خریداری نشده است.
این درحالی است که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان در مجموع میانگین عمر ماشین‌آلات راهداری استان را بیش از ۲۲ سال عنوان کرد.
تامین ۱۰ هزار تن ماسه و نمک برای زمستان امسال
وی همچنین تامین ۱۰ هزار تن ماسه و نمک را از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان بیان و تصریح کرد: نمک و ماسه تامین شده در اختیار روسای شهرستان‌ها و نقاطی قرار گرفته است که در اولویت نخست راهداری زمستانی قرار دارند.
همچنین بر اساس مصرف سال گذشته این میزان ماسه و نمک فراهم شده است که البته بسته به شرایط هوایی امکان افزایش آن نیز وجود دارد.
فریبرزمرادی، نقاط دارای اولویت در طرح راهداری زمستانی را شهرستان‌های سیاهکل و تالش، مسیر اسالم به خلخال، سیاهکل به دیلمان، رضوان‌شهر مسیر پونل به خلخال، رودسر محورهای کوهستانی اشکورات و رودبار محورهای کوهستانی عمارلو و خورگام معرفی کرد که همیشه در فصل پاییز نیز بارش برف را دارند.
فعالیت ۲۱ سامانه نظارت تصویری در راه‌های استان
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان درباره استفاده از سیستم‌های هوشمند و نرم‌افزارهای هواشناسی جاده‌ای نیز توضیح داد: معمولا پیش از شروع بارش‌ها جلسه ستاد بحران را با هماهنگی استانداری برگزار می‌کنیم.
مرادی با بیان اینکه هشدارهای لازم را به‌طور مداوم از اداره هواشناسی استان دریافت می‌کنند، گفت: از سوی دیگر با هماهنگی سازمان نیز از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنیم؛ البته در کنار آن نیز از سامانه استانی نیز که تاکنون خروجی قابل قبولی داشته است نیز بهره می‌بریم.
وی با اشاره به فعالیت ۲۱ سامانه نظارت تصویری در استان و استفاده از آنها برای راهداری زمستانی، تصریح کرد: اداره کل راهداری گیلان دسترسی به دوربین‌های نظارتی اداره کل راهداری گیلان را برای ستاد مدیریت بحران ایجاد کرده است؛ این ستاد هماهنگی همه دستگاه‌ها از جمله اداره هواشناسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان را در این موضوع انجام داده است.
مردم نیازمند آموزش‌های ایمنی در جاده‌های برفی هستند
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان ،یکی از معضلات راهداران زمستانی را بی‌توجهی بسیاری از مسافران به مسائل ایمنی هنگام ورود به جاده‌ها بیان کرد و گفت: بیشتر مسافران فاقد زنجیر چرخ بودند یا اگر زنجیر همراه خود داشتند، بلد نبودند که چگونه آن را به چرخ‌ها ببندند.
وی تاکید کرد: اینگونه موارد نیاز به آموزش دارد که برای این کار، وزارتخانه می‌تواند با صدا و سیما هماهنگی‌های لازم را برای ارائه اینگونه آموزش‌ها به مردم داشته باشد.