نماینده ولی فقیه در گیلان، مسئله پسماند و شیرابه های آلوده سراوان را نیز متذکر شد و عنوان کرد: از چهار دهه زباله جمع شده و چند دهه طول می کشد تا شیرابه های آن از بین برود و لذا رودخانه های رشت و پسماند گیلان و تالاب انزلی به صورت اولویت دیده شود.

آیت الله رسول فلاحتی در آیین تکریم و معارفه استاندار گیلان، خدمت در نظام اسلامی را جزو افتخارات مسئولان دانست و اظهار کرد: شکل گیری نظام اسلامی با محوریت مذهب شیعه جزو آمال بسیاری از فقهای اسلام بوده است.

وی با اشاره به گذشت بیش از هزار سال از ورود شیعه به جامعه ایرانی بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص)، افزود: همواره برای اندیشمندان جهان اسلام و دنیا داشتن حکومتی به نام اسلام و شیعه دغدغه بوده، اما امروز چنین ساختار عظیم و نورانی در کشور ما شکل گرفته و لذا خدمت در چنین ساحتی جزو افتخارات است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، از مسئولان خواست فرصت خدمت به مردم و خدمت به نظام اسلامی و خدمت به خانواده های شهدا و ایثارگران را از دست ندهند و تصریح کرد: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، مسئولیت در نظام اسلامی روز فرصت طلایی برای خدمتگزاری است.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه مردم گیلان هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز و ۲۵ شهید مدافع حرم تقدیم اسلام و انقلاب کردند، گفت: ولایتمداری مردم گیلان در طول تاریخ زبانزد بوده و لذا این خطه در هزار سال گذشته مورد توجه اولاد اهل بیت(ع) قرار داشته است.

وی با اشاره به صبوری مردم در اتفاق اخیر اختلال سامانه هوشمند سوخت، تاکید کرد: دشمن با اقدام خود به دنبال ایجاد التهاب در کشور بود، اما مردم صبورانه و نجیبانه توطئه دشمن را خنثی کردند.

آیت الله فلاحتی به گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: روزی گیلان در رده اول استانی قرار داشت، اما هنوز بیمارستان های ما قدمت صد سال دارند و نتوانستیم از ظرفیت های بالقوه استان برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی بهره ببریم.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۵ میلیون مسافر وارد گیلان می شوند، اضافه کرد: هیچ عایدی از این دریا و جلگه و کوه و جنگل به مردم نرسیده و لذا اکنون مسئله زیست بوم و محیط زیست و جنگل و منابع طبیعی اولویتدار است. از استاندار و نمایندگان گیلان در مجلس می خواهیم به تالاب انزلی نیز که تحت تاثیر آلودگی شیرابه های پسماند است توجه داشته باشند و اعتبارات ملی را برای احیای آن در نظر بگیرند.

امام جمعه رشت، مسئله پسماند و شیرابه های آلوده سراوان را نیز متذکر شد و عنوان کرد: بی از چهار دهه زباله جمع شده و چند دهه طول می کشد تا شیرابه های آن از بین برود و لذا رودخانه های رشت و پسماند گیلان و تالاب انزلی به صورت اولویت دیده شود.

وی با بیان اینکه گیلان نیروهای جوان و نخبه دارد و در سطح کشور رتبه اول از نظر سطح سواد هستیم، گفت: مردم و مسئولان رهبری را فصل الخطاب بدانند و مدیران میانی را پاکدست انتخاب کنند، زیرا یکی از آسیب های وارد شده در انقلاب همین عدم استفاده از مدیران پاکدست بوده است. همچنین مدیران میانی باید توانمندی لازم را برای اداره و مدیریت داشته باشند و از فهم سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و وارد سیاسی کاری نشوند و برای خدمت لحظه ای از پا ننشینند.

نماینده ولی فقیه در گیلان همچنین تعطیلی صنایه استان را یادآور شد و اظهار کرد: رئیس جمهور مشکلات کشور را به خارج گره نزده و باید با کمک هم در کنار وحدت و آرامش همه مشکلات را رفع کنیم.

آیت الله احمد پروایی، نماینده گیلان در مجلس خبرگان نیز، مهربانی و محبت مسئولان با مردم را جزو سفارشات اسلام دانست و گفت: یکی از اولویت های استان تحول مدیریتی به سمت افراد معهد و متخصص و با اخلاص و جوان و نخبه است که باید محسوس و ملموس باشد.

وی با اشاره به گله جوانان از نادیده گرفتن ظرفیت های نخبگانی، افزود: امروز مردم از مسئولان انتظار دارند که از رانت پرهیز کنند. این دولت شعار انقلابی و مردمی و جهادی دارد و لذا استاندار دست رد به هرگونه سهم خواهی در مدیریت استان بزند.

عضو مجلس خبرگان، با بیان اینکه مسئولان با رای مردم چنین جایگاهی دارند، خاطرنشان کرد: از مسئولان می خواهیم خدمتگزاری را سرلوحه خویش قرار دهند و پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنند؛ همچنین رسیدگی به وضعیت زیست محیطی در حوزه پسماند نیز جزو اولویت های استان است.

آیت الله پروانی، خواستار احیای مجدد کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل شد و اضافه کرد: این تعطیلی ها صدمات زیادی به اقتصاد و اشتغال استان زده و طبق فرمایش رهبری، نمایندگان خبرگان باید مطالبه گر باشند.

وی گیلان را استان کشاورزی و دامداری دانست که مسئله آب بسیار جدی است و یادآور شد: برنج گیلان ظرفیت برند شدن را دارد و باید صنایع تبدیلی و بسته بندی را در حوزه باغی و زراعی و حتی صادرات مرغ و ماکیان راه اندازی کنیم. حمایت از صیادان و تولیدات دریایی همچون ماهیان گرمابی و سردابی نیز در دستور کار قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان، خواستار تقویت شهرک های صنعتی و عدم واگذاری زمین به افراد غیر بومی در این شهرک ها شد و عنوان کرد: برای جلوگیری از خسارات سیلاب های فصلی باید حریم رودخانه ها را حفظ کنیم. همچنین مبازه با جنگل خواری و زمین خواری و کوه خواری و… جزو اولویت ها باشد.