شمارش معکوس برای بازگشت تحریم‌ها و فعال شدن اسنپ بک از 5 مهرماه آغاز شده است. از همین رو با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا و حضور رئیس جمهور در اجلاسیه سازمان ملل، این سوال ایجاد می شود که واکنش ایران چه خواهد بود؟

تکتم نیوز/حمدعطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره حضور پزشکیان در نیویورک هم گفت: «دوستان آقای رئیس‌جمهور باید کمک کنند ایشان با اقتدار هرچه بیشتر و با اختیارات کامل‌تر در صحنه گفت‌وگوها ظهور و بروز پیدا کند. باید برای برون رفت از بحران جاری که درتاریخ ۴۷ساله استقرار نظام، بی سابقه بوده است، رئیس جمهور مستقر، از اختیارات گسترده‌تری نسبت به دیگر روسای جمهور پیشین برخوردار باشد.»

عطریانفر با اشاره به مخالفت تندروها با تصمیم نظام خاطرنشان کرد: «آنان جرثوم‌هایی هستند که هیاهو دارند و صدایشان طبل توخالی است. بقول امیر المومنین علیه السلام رعد وبرقی هستند که نمی‌بارند فقط با فریادهای بی پایه خود گوش‌ها را می خراشند. آن‌ها البته حق ندارند بنا به دریافت‌های شخصی خود به منفعت ملی خدشه وارد کنند.»

 

آقای رئیس‌جمهور ضرورتا از ناحیه مقام معظم رهبری باید اختیارات کافی داشته باشد
در این رابطه حمایت وهمراهی معنادار وموثر رهبر معظم را بایدمدنظر داشت؛ به این معنا که آقای رئیس‌جمهور ضرورتا از ناحیه مقام معظم رهبری باید اختیارات کافی داشته باشد، تا با استفاده از ابتکار عمل لازم در بزنگاه‌های مذاکراتی و در تقابل با رفتارهای سیاسی رقیبان در سازمان ملل اگر شرایط مناسبی پیش آید از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کند و با تکیه بر ظرفیت‌های مشورتیِ همراه، گام مؤثر و راهگشایی بردارد.

گمانه‌زنی از طرف ما غلط است و ما باید بیشتر صلاح‌سنجی کنیم

گمانه‌زنی از طرف ما غلط است و ما باید بیشتر صلاح‌سنجی کنیم و صلاح‌دیدها را مدنظر قرار دهیم و از موضع خیرخواهی برای کشور، اگر نقطه نظری به ذهن‌مان می‌رسد، خدمت رئیس‌جمهور و مسئولان ذیربط ارائه کنیم. طبعاً در دولت و به‌ویژه در شورای امنیت ملی که مسئولیت ان بدرستی بر عهده آقای لاریجانی گذاشته شده، باید پیش‌نیاز سفر آقای رئیس‌جمهور را تامین کرده و اختیارات لازم را از مقامات ذیربط برای موفقیت هرچه بیشتر رییس جمهور کسب کنند.

گفت‌وگوهای مستقیم به‌صورت مصداقی خیلی اهمیت ندارد

به نظر من، گفت‌وگوهای مستقیم به‌صورت مصداقی خیلی اهمیت ندارد و تصور نکنید اگر در سازمان ملل مثلاً ملاقاتی صورت نگیرد، دنیا به آخر می‌رسد. به‌هیچ‌ وجه این‌طور نیست. ایران واجد ظرفیت و اقتدار کافی است که بتواند مجدداً شرایط را به نفع ایران بهتر کند. روش‌ها به‌تناسب زمان می‌تواند تغییر کند و تحول گرایی در سازوکارها نباید ما را نگران کند و تصور کنیم اگر رویکرد را تغییر دهیم به این معناست که از گذشته انقلابی خود فاصله گرفتیم و به منافع خود لطمه زده ایم. به‌هیچ‌عنوان این‌طور نیست. اتخاذ روش‌ها همواره از هدف‌گذاری‌های ما در جهت تأمین منافع ملی تبعیت می‌کند.

اصلاً تندروها عددی نیستند که بپذیرند یا نپذیرند

اصلاً تندروها عددی نیستند که بپذیرند یا نپذیرند. وقتی در سطوح عالی کشور تدبیری صورت می‌گیرد و رئیس‌جمهور کارگزار تحقق منویات عالی نظام قرار می‌گیرد، افراطیون و تندروها نه منشأ اثر هستند و نه تحرکات و مخالفت‌هایشان می‌تواند مانع ورادع باشد.

تندروها جرثوم‌هایی هستند که هیاهو دارند و صدایشان طبل توخالی است

کشور وملت وکارگزاران خدوم وصادق آن منتظر واکنش افراطیون نمی مانند. رفتار تندروها ساختارشکن و آسیب‌زننده است. من مخالف این نیستم که از ناحیه مسئولان صاحب ید، که ممکن است پیام‌شان اثرگذار باشد یا ابزار کنترل داشته باشند، جلوی افراطیون را بگیرند. اما در مقام تامین مصالح ملی نباید تعلل و تاخیر کرد ومنتظر آرام شدن تندروها شد. افراطیون هیچگاه قرارشان نیست حتی در برابر درست ترین استدلال‌ها قانع شوند.

آنان جرثوم‌هایی هستند که هیاهو دارند و صدایشان طبل توخالی است. بقول امیر المومنین علیه السلام رعد وبرقی هستند که نمی‌بارند فقط با فریادهای بی پایه خود گوش‌ها را می خراشند. آن‌ها البته حق ندارند بنا به دریافت‌های شخصی خود به منفعت ملی خدشه وارد کنند. منافع ملی و ابعاد ان در موقعیت‌های مهم و کلیدی کشور رقم می‌خورد و عناصری که در حد فهم اندک و بضاعت محدود خود موضع‌گیری می‌کنند، نقشی ندارند و نباید عامل بازدارنده باشند. نباید ترسید و نگران بود و البته نباید هم از کنارشان ساده گذر کرد. باید سعی کنیم قانع‌شان کنیم ولو امیدی بدان نداشته باشیم. افراطیون بخش اندک وناچیزی از جامعه را تشکیل می‌دهند. حداقل اگر همراه نمی‌شوند باید به آن‌ها یادآوری کرد که در این کشور منافع ملی مهم‌تر از منافع گروهی و قبیله‌ای است.