به گزارش تکتم نیوز، هادی حقشناس عصر امروز(سهشنبه) در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات گیلان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با قدردانی از عملکرد پلیس، هلالاحمر، راهداری و سایر نهادهای امدادی، کاهش تلفات جادهای را حاصل یک همکاری جمعی دانست.
وی با اشاره به فعالیتهای شبانهروزی دستگاههای اجرایی در ایام بارندگی، ریزش کوه و حوادث جادهای، گفت: «از زحمات شبانهروزی عزیزانی چون سردار صفاریان، پلیسراه، راهداری و دیگر دستگاهها که در این مدت در میدان بودند، تشکر میکنم؛ کاهش تصادفات بدون مشارکت همه این نهادها ممکن نبود.»
سفر سردار حسینی به گیلان، نقطه عطفی در ایمنی جادهای کشور
استاندار گیلان حضور سردارحسینی در گیلان و بازدید از منطقه آزاد را دارای آثار ارزشمند دانست و اظهار کرد: این سفر و اقدامات انجامشده، نقطه عطفی در ایمنی جادهای کشور خواهد بود. واردات خودروهای استاندارد قطعاً به کاهش تلفات و کاهش مصرف بنزین منجر میشود.
خودروی مناسب، یک ضرورت ملی و حق مردم است
حقشناس با تأکید بر لزوم در دسترس بودن خودروهای ایمن و استاندارد برای همه مردم، گفت: «توسعه حملونقل با خودروهای مناسب، نهتنها عقلانی، بلکه شرعی و اخلاقی است. مردم گیلان هم باید بتوانند از خودروهای ایمن استفاده کنند.»
تردد ۶ درصدی با جمعیت ۳ درصدی؛ گیلان زیر بار فشار خودروها
وی با اشاره به آمارهای رسمی تصادفات و حجم تردد در استان گیلان گفت: «در حالی که جمعیت و تعداد خودروهای پلاکشده در گیلان ۳ درصد از کل کشور است، اما میزان تردد در جادههای استان به ۶ درصد میرسد. این بدان معناست که ظرفیت جادههای استان بیش از توان واقعیاش مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.»
حقشناس با بیان اینکه در تعطیلات نوروز سال گذشته تنها در ۲۰ روز، بیش از ۱.۹ میلیون خودرو وارد گیلان شده، افزود: «جادههای ما کشش این حجم ترافیک را ندارند. برای مثال در یک روز ۱۰۸ هزار خودرو از یک بزرگراه وارد استان شد، در حالیکه ظرفیت زیرساختهای ما پاسخگوی چنین ترددی نیست.»
لزوم توسعه زیرساختهای جادهای غرب گیلان
استاندار گیلان با مقایسه وضعیت تلفات جادهای شرق و غرب استان گفت: «در حالی که تردد در شرق گیلان بیشتر است، اما آمار کشتهها در غرب استان بالاتر است. دلیل آن ساده است؛ جادههای غرب گیلان استاندارد نیستند و نیاز به توسعه فوری دارند.»
وی خواستار تسریع در اجرای پروژههایی چون کنارگذر تالش، جاده انزلی-رضوانشهر و سراوان-فومن شد و افزود: «وزارت راه باید با نگاه ملی، به زیرساختهای جادهای گیلان توجه ویژه داشته باشد.»
حقشناس با تأکید بر نقش محدود پلیس و امکانات آن در مدیریت چنین حجم ترافیکی خاطرنشان کرد: «در شرایطی که تنها در یک روز بیش از ۱۰۸ هزار خودرو وارد میشود، حتی اگر کل نیروی انتظامی کشور هم در گیلان مستقر شود، باز هم پاسخگو نخواهد بود. برای حل این مسأله باید به سمت حملونقل عمومی کارآمد و توسعهیافته حرکت کنیم.»
وی با اشاره به آمار فوتیهای ناشی از تصادفات درون و برونشهری، تأکید کرد: «۹۰ درصد فوتیهای تصادفات پس از انتقال به بیمارستان جان میبازند. در داخل شهرها، ۷۰ درصد فوتیها پس از حادثه رخ میدهد، اما در خارج از شهر این میزان به ۹۰ درصد میرسد که نشاندهنده تأخیر در رسیدن مجروح به مراکز درمانی است.»
گیلان بدون بیمارستان جنرال / مرگ قربانیان با تأخیر درمانی
استاندار گیلان نبود بیمارستان جنرال در سطح استان را یکی از عوامل اصلی مرگومیر در تصادفات جادهای دانست و گفت: «با وجود اینکه استان ما ۶ درصد تردد کشور را دارد و روزانه حدود ۱۰۴ تا ۱۰۵ تصادف رخ میدهد، متأسفانه هنوز حتی یک بیمارستان جنرال برای پوشش سریع و جامع حوادث نداریم.»
وی افزود: «نبود مراکز درمانی مجهز، بهویژه در محورهای پرتردد، موجب افزایش نرخ مرگومیر میشود؛ چرا که مصدومان دیر به مراکز درمانی میرسند.»
لزوم کاهش سفرهای درونشهری با اقدامات شهرداریها
حقشناس یکی از راهکارهای کاهش تصادفات را مدیریت سفرهای شهری دانست و گفت: «بخشی از مصوبات جلسه مربوط به این است که شهرداریها باید طوری برنامهریزی کنند که سفرهای غیرضرور به حداقل برسد و مردم با نگاه ایمنی وارد خیابانها شوند.
وی در ادامه از مدیران راهداری و شرکت توزیع برق خواست تا اقدامات ایمنی در جادهها را به طور کامل اجرایی کنند و گفت: «نصب علائم، خطکشیها، تأمین روشنایی معابر و هشدارهای ناوبری باید با دقت انجام شود. آمارها نشان میدهد افراد بالای ۶۰ سال بیشتر در تاریکی دچار سانحه میشوند و باید این نکته جدی گرفته شود.
استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «مقابله با تاریکی شب که سهم کمتر از یک درصدی در مصرف برق کشور دارد، باید در اولویت قرار گیرد. جان انسانها ارزش بیشتری از مصرف اندک برق دارد و مردم نیز این واقعیت را میپذیرند.
درخواست برای اجرای دقیق قانون عوارض در آزادراهها
حقشناس با اشاره به درآمد ۳۰ میلیارد تومانی ماهانه از عوارض آزادراههای منتهی به گیلان، گفت: «طبق قانون، عوارض باید در همان مسیر اخذشده هزینه شود، لذا انتظار داریم این مبلغ برای ایمنسازی مسیرها، آسفالت، بازسازی و بهسازی آزادراههای استان اختصاص یابد.»
وی در پایان گفت: اگر این هزینهها به درستی در همین مسیر خرج شود، ایمنی جادهها افزایش مییابد و مردم با آرامش بیشتری رانندگی خواهند کرد.
گیلان نیازمند نگاه ملی در توسعه جادهای است
پرینتاستاندار گیلان در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات استان با حضور رئیس پلیس راهور کشور، با اشاره به ترافیک سنگین و فرسودگی زیرساختهای جادهای استان، خواستار توجه ملی به نیازهای حملونقل گیلان، هزینهکرد عوارض آزادراهی در مسیرهای داخل استان، و تسریع در اجرای پروژههای زیرساختی غرب گیلان شد
https://toktamnews.ir/?p=13226
برچسب ها
نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Wednesday, 28 May , 2025