عیسی کلانتری، از کارگزاران دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی معتقد است برای تعریف کلید واژه وفاق، قبل از هر چیز لازم است که شخص رییس‌جمهور و یاران نزدیک ایشان تعریف مد نظر خود از «وفاق» را ارایه کنند.

تکتم نیوز/
به نظرم قبل از تحلیلگران و فعالان سیاسی، شخص آقای پزشکیان و یاران نزدیک ایشان هستند که باید تعریف خاص خود از وفاق را ارایه کنند. در حال حاضر برخی افراد و جریانات در جناح راست، وفاق را به شکل یک شرکت سهامی تعریف می‌کنند که هر جناح و گروهی باید سهم خود را از آن برداشت کند! اگر قرار باشد اینگونه به این کلیدواژه مهم دولت نگریسته شود، اساسا وفاق معنایی نخواهد داشت. اصولگرایان از دکتر پزشکیان سهم خود را می‌خواهند در حالی که آقای پزشکیان از وفاق تعریف و هدف دیگری دارد. بدون تردید تا جایی که دکتر پزشکیان سهم آنها را بدهد و در مسیر مورد نظر آنها حرکت کند، وفاق عینیت می‌یابد اما به محض اینکه دولت از مسیر مورد نظر تندروها خارج شود، حاشیه‌سازی می‌کنند. در واقع برخی جریانات خاص سیاسی برخورد نفاق‌آمیزی با وفاق دارند. اصولگراها وفاق را تا زمانی می‌خواهند که دولت به حرف آنها گوش داده و خواسته‌های آنها را برآورده کند. اگر غیر از این باشد، آنها راه خود را می‌روند و پزشکیان و دولت را تنها می‌گذارند. بنابراین به نظرم لازم است آقای پزشکیان و نزدیکان ایشان تعریف رییس‌جمهور از وفاق را ارایه کنند.

ایده آقای پزشکیان این است که ظرفیت تحقق آشتی ملی را میان همه گروه‌ها ایجاد کند. در واقع از پتانسیل همه افراد، گروه‌ها و جناح‌ها در مسیر پیشرفت کشور استفاده شود. با این ایده می‌توان به این هدف رسید؟

آشتی ملی در چه مسیری؟ اگر آشتی ملی در مسیری باشد که رادیکال‌ها می‌خواهند، وفاق را قبول می‌کنند. اما اگر آقای پزشکیان روی شعارها و وعده‌های خود بایستد و طیف‌های مختلف اصولگرا از آن حمایت کنند، وفاق معنا خواهد داشت. اما اگر قرار باشد آقای پزشکیان شعارهایی که در انتخابات به مردم داده را رها کند و به فکر راضی نگه داشتن رقبا و مخالفان باشد، در آن صورت از دید طرفداران پزشکیان، وفاق نخواهد بود.