شنیده‌ها حاکی است که جریان پایداری راهبرد اصلی خود را بر عدم رای اعتماد یک یا دو وزیر کابینه قرار داده بودند. طی نشستی که در دفتر یکی از نمایندگان پایداری در بهارستان سه‌شنبه شب برگزار شده بود، برنامه‌ریزی شد ظفرقندی و صالحی امیری به عنوان سیبل حملات در نظر گرفته شوند.

تکتم نیوز/«وفاق برای ایران.» این ترجیع‌بندی است که مسعود پزشکیان بلافاصله پس از پایان نشست رای اعتماد به کابینه‌اش منتشر کرده است. پیامی که پزشکیان آن را با عکسی سه نفره از روسای قوای سه‌گانه همراه کرده است.

با گذشت ۲۳ سال از جلسه رای اعتماد به دولت هشتم در ۳۰ مرداد سال ۸۰ که در آن کلیت کابینه سید محمد خاتمی با چراغ سبز نمایندگان مجلس ششم مواجه شدند، کابینه دولت مسعود پزشکیان در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ با رای اعتماد نمایندگان مجلس و میانگین ۲۳۷ رای مواجه شد. اهمیت رای اعتماد دیروز مجلس به کابینه پزشکیان در مقایسه با رای به دولت دوم خاتمی در آن است که خاتمی رای اعتماد به کلیت کابینه خود را از مجلس ششمی اخذ کرد که با گفتمان او همسو و هم‌نظر بود، اما مسعود پزشکیان رای را از مجلسی دریافت کرده که اتفاقا طیف‌های اصولگرا در آن اکثریت را در دست دارند و اصلاح‌طلبان اقلیت محدودی را شکل داده‌اند. رای اعتمادی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی به معنای آغاز دوران تازه‌ای در حیات سیاسی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود و باید آن را قدر دانست. حسین مرعشی به تاکتیک‌های خاص پزشکیان اشاره کرد و گفت که او با هوشمندی قدرت رهبری را پشت سر دولت آورده است!
در دولت چهاردهم از ۱۹ وزیر معرفی شده، اکثریت آنان (به جز ۴ وزیر) توانستند بیش از ۲۰۰ رای نمایندگان را از آن خود کنند. امیر عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع با کسب ۲۸۱ رای بیشترین رای نمایندگان را به نام خود ثبت کرد و علی‌اکبر صالحی با کسب ۲۷۲ رای در رتبه دوم قرار گرفت. محمدرضا ظفرقندی هم با کسب ۱۶۳ رای کمترین رای بهارستانی‌ها را دریافت کرد و پس از او رضا صالحی امیری هم با ۱۶۸ رای پشت سر او قرار دارد. اما رای پایین ظفرقندی و صالحی امیری در شرایطی ثبت شد که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند این دو چهره نتوانند جواز حضور در پاستور را از بهارستانی‌ها بگیرند.

پشت پرده تلاش تندروها برای مانع‌تراشی
شنیده‌ها حاکی است که جریان پایداری راهبرد اصلی خود را بر عدم رای اعتماد یک یا دو وزیر کابینه قرار داده بودند. طی نشستی که در دفتر یکی از نمایندگان پایداری در بهارستان سه‌شنبه شب برگزار شده بود، برنامه‌ریزی شد ظفرقندی و صالحی امیری به عنوان سیبل حملات در نظر گرفته شوند. از سوی دیگر برخی چهره‌های موثر جریان پایداری به همراه مالک شریعتی، لابی گسترده‌ای را با برخی نمایندگان جریان انقلاب و نواصولگرا ترتیب داده بودند تا بتوانند رای عدم اعتماد آنها را کسب کرده و حداقل دو وزیر را بیندازند. نطق هوشمندانه پزشکیان اما همه این تلاش‌ها را نقش بر آب کرد.

پزشکیان با درک درست راهبرد رقبا، نقطه کانونی دفاعیه پایانی خود را معطوف دفاع از چهره‌هایی کرد که تندروها روی آنها تمرکز کرده بودند. رییس دولت چهاردهم در دفاع از وزیر بهداشت گفت: «چه کسی گفته آقای ظفرقندی با ولایت نیست؟ چرا می‌خواهید او را از کشتیِ نظام پیاده کنید؟ از هیچی سر در نیاورم از بهداشت و درمان سر در می‌آورم، اعتماد کنید. این‌گونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم…» وزیر بعدی که پزشکیان درباره او صحبت کرد، وزیر ارشاد کابینه‌اش بود. او درباره سید‌عباس صالحی گفت: «آقای سیدعباس صالحی قبول نمی‌کرد وارد کابینه شود، چندبار حرف زدیم اما قبول نکردند، رفتم پیش رهبری و گفتم این فهرست است، این موضوع را به رهبری گفتم ایشان تماس گرفت و فرمودند ایشان به دولت بیایند. خانم صادق مالواجرد نیز مورد تایید رهبری انقلاب بودند.» همین رویکرد هوشمندانه پزشکیان در مواجهه با جریان فکری نمایندگان باعث انشقاق در میان نمایندگان نواصولگرا و جبهه پایداری کرد. همین تاکتیک پزشکیان باعث عصبانیت چهره‌هایی چون حمید رسایی و مالک شریعتی شد. رسایی بلافاصله پس از پایان رای اعتماد به وزرا در این خصوص نوشت: «بعد از هزینه بی‌سابقه‌ای که آقای پزشکیان از رهبر انقلاب در تایید کابینه خودش کرد، همه کابینه معرفی شده ایشان از مجلس رای گرفت. وزرا مطابق سخنان آقای پزشکیان باید در چارچوب قوانین بالادستی مثل قانون برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری انقلاب عمل کنند.» از سوی دیگر مالک شریعتی، نماینده تهران در واکنش به دفاعیه مسعود پزشکیان از کابینه پیشنهادی نوشت: «هزینه کردن رییس‌جمهور محترم از رهبر انقلاب برای رای گرفتن از مجلس، خطای بزرگی بود، چون اگر رای نیاورند مجلس را مقابل گزینه رهبری قرار می‌دهد اگر رای بیاورند هم مسوول عملکردشان در آینده نخواهند بود اما به هر حال این سخنان پزشکیان، تعداد وزرای در معرض خطر را کاهش جدی خواهد داد.» عنوان جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم به صورت مشترک به ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ۴۸ سال سن تعلق می‌گیرد. عبدالناصر همتی هم با ۶۷ سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه شناخته می‌شود. میانگین سنی وزرای دولت پزشکیان ۵۹ سال و هفت ماه است که ۶ سال و ۷ ماه از دولت سیزدهم پیرتر است. بلافاصله پس از پایان رای اعتماد محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت: امیدواریم دولت و مجلس در همه عرصه‌ها با وفاق و همدلی همکاری کنند و مردم نیز از ثمره آن بهره‌مند شوند. مجلس به وظیفه خود عمل کرد.

  • منبع خبر : اعتماد آنلاین