آوازه عطر و طعم خوراک‌های لذیذ گیلان چنان جهانگیر شده بود که آن زمان کمیسیون ملی یونسکو به شهرداری رشت در مورد امکان کسب عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی اطلاع‌رسانی کرد و اندکی بعد یعنی به سال ۱۳۹۴ با استفاده از این فرصت و ارائه مستندات کافی از سوی شهرداری این عنوان برای رشت کسب شد.

تکتم نیوز/

شهری که میرزاقاسمی آن امروز در مدارس آشپزی شهر فلورانس ایتالیا آموزش داده می شود و انواع کنسروی آن در فروشگاه‌های اروپا و آمریکا عرضه می شود.

گیلان از نظر تنوع خوراک‌های محلی نخستین استان ایران است. ۱۷۰ نوع خوراک محلی در گیلان تهیه می‌شود. از آن میان گمج کباب، مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده ۶ خوراک اصلی محلی ثبت ملی شده است.

علاوه بر این پخت خوراک به روش پیشینیان، تنوع غذایی، استفاده از سبزیجات و مواد غذایی سالم و طبخ در ظروف سنتی مانند «گمج»، انواع پیش غذاها، چاشنی‌ها و مخلفات گوناگون کنار غذای اصلی و شیرینی‌جات، نوشیدنی‌ها و شربت‌های گوناگون به جذابیت و شهرت خوراک‌های گیلان افزوده است.

به دلیل این ویژگی‌ها رشت مرکز استان گیلان سال۱۳۹۴به شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو UNESCO CREATIVE CITIES NETWORK یا UCCN پیوست.

رشت نخستین شهر ایران است که در زمینه خوراک شناسی در این شبکه ثبت شد و نماینده ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراک‌شناسی یونسکو و بیست و پنجمین شهر برگزیده در جهان است.

در پی کسب این عنوان دفتر همکاری‌ شهر رشت با کمیسیون ملی یونسکو در ساختمان تاریخی شهرداری راه اندازی شد.

اکنون قریب ۹ سال از انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی توسط یونسکو می‌گذرد و بر آن شدیم که وضعیت فعلی شهر رشت به لحاظ داشتن عنوان شهر خلاق خوراک شناسی و اقدامات صورت گرفته در زمینه حفظ این برند را از کارشناسان و متولیان امر جویا شود.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی

کنعان رمضان نیا کارشناسی که نگارش و ترجمه نخستین گزارش چهار ساله رشت، شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو را بر عهده داشته است در این رابطه به ایرنا گفت:منظور از خوراک شناسی همه حوزه های خوراکی از غذا گرفته تا نوشیدنی‌ها، رابطه آن با فرهنگ و روش تهیه و طبخ آنهاست.

این کارشناس از جمله ویژگی‌های مدنظر یونسکو برای شهر خلاق خوراکی‌ها را مواردی از قبیل بهره‌مندی از زیرساختهای مهم فرهنگی، ارتباطات بین‌المللی، پیشینه خلاقیت در زمینه مورد نظر در تاریخچه شهر، اهمیت اقتصادی و پویائی بخش فرهنگی در زمینه خلاقیتی مورد بحث، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، قراردادها و دیگر رویدادهای ملی و بین المللی که در شهر در طول ۵ سال قبل از عضویت در شبکه شهرهای خلاق با تمرکز بر فعالان در زمینه خلاقیت مورد بحث مانند خلاقان، تولید کنندگان، مغازه داران و مروجان عنوان کرد.

به گفته وی، مواردی چون فستیوال‌ها، قراردادها، داشتن مراکز تحقیق و برنامه‌های موجود در زمینه خلاقیت، داشتن فضاهای مشخص و مراکزی برای آموزش، تولید و ترویج خلاقیت و پخش و انتشار کالاها و خدماتی (برای مثال کانون‌های پرورش فرهنگی، مراکز تجاری) بعنوان شاخصه‌های دیگر این امر اشاره کرد.یونسکو گزارش رشت را خوب ارزیابی کرد

رمضان نیا یادآور شد: شهر رشت نخستین گزارش چهار ساله خود را سال ۹۹ (با یک سال تاخیر) به دلیل جا به جایی مدیران برای یونسکو ارسال کرد که البته در ارزیابی نهایی با امتیاز «خوب» پذیرفته شد. از معیارهای ارزش گذاری برای گزارش۴ ساله شهرهای یونسکو می‌توان به مشارکت در سطوح بین المللی، میزبانی در سطح ملی و بین المللی و پیگیری اهداف توسعه پایدار نام برد.

این کارشناس از جمله برنامه‌های عملی انجام شده در سطح محلی به «جشنواره کدو» در رشت اشاره کرد که در سایت یونسکو نیز بازتاب داشته است.

به گفته وی، در سطح ملی «شب فرهنگی رشت» درهتل همای تهران با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ایران و سایر کشورها انجام شد. در سطح بین المللی امضای «قرارداد راه ابریشم» در شهر غازیانتپ (ترکیه)، نمایش آشپزی رشتی در شهر دِنیا (اسپانیا)، شرکت در جلسه بین المللی شهرهای خلاق یونسکو در کراکوف (لهستان) از جمله برنامه های ۴ سال گذشته بود.