محمدصادق جوادی حصار گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی با دولت آقای خاتمی هنوز هم از الطاف خفیه الهی در جمهوری اسلامی است و هنوز هم می‌تواند نجات‌بخش و راهگشا و آرامبخش باشد.

تکتم نیوز/محمدصادق جوادی‌حصار از رفتار خاتمی و دولت او گفته است.

آقای خاتمی و بخش قابل توجهی از افرادی که بعد از دوم خرداد به اصلاح‌طلب مشهور شدند، برای پیروزی نیامده بودند و امیدی به پیروزی نداشتند. آنها آمده بودند تا فقط طرح موضوع و افق‌گشایی کنند.
آن زمان آقای خاتمی برای ستاد انتخاباتی‌اش به مشهد آمده بود؛ من به ایشان گفتم که اگر اتفاقی رقم نخورد و اصلاح‌طلبان کاری را به سامان نرسانند، جریان مقابل پوست از سر ما می‌کند. کمااینکه اول فروردین می‌خواستند دادگاه بگذارند.
آقای خاتمی گفت که ما آمده‌ایم که به طرف مقابل‌مان بگوییم، مثلا ۶-۵میلیون رای منسجم داریم تا بعد از این بدانند با این تعداد شهروند با این فکر و تفکر روبه‌رو هستید. تا اواخر روزهای پایانی تصور این‌که چنین اتفاقی بیفتد نبود؛ من از کسی نشنیدم که بگوید ما قطعا پیروز می‌شویم، بلکه همه می‌گفتند آمده‌ایم مسیری را بگشاییم برای پیشبرد جریانات انتقادی.
در بدو امر، به‌ نظرم آقای خاتمی برنامه‌ای برای پیروزی نداشت. ولی یک خاصیت داشت که همان شخصیت محوری و صداقت در گفتار و عمل آقای خاتمی بود؛ ایشان در طرح کردن موضوعات بین‌المللی، سیاسی و فرهنگی محبوبیت زیادی کسب کرد؛ با پیروزی آقای خاتمی، یک افقی در سیاست ایران گشوده شد؛ چه در حوزه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و چه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی.

گفتمان اصلاح‌طلبی با دولت آقای خاتمی هنوز هم از الطاف خفیه الهی در جمهوری اسلامی است و هنوز هم می‌تواند نجات‌بخش و راهگشا و آرامبخش باشد.
آقای خاتمی قرائت جدیدی از جمهوری اسلامی ارایه کرد. بعد از دوم خرداد رهبری فرمودند که دوم خرداد از الطاف خفیه الهی بود.
گفتمان اصلاح‌طلبی با دولت آقای خاتمی هنوز هم از الطاف خفیه الهی در جمهوری اسلامی است و هنوز هم می‌تواند نجات‌بخش و راهگشا و آرامبخش باشد.تئوری جنگ تمدن‌ها که هانتینگتون گفته بود، سال‌ها دنیا را مجاب کرد که با مسلمانان نمی‌شود کنار آمد و باید با مسلمانان یک جنگ صلیبی انجام دهیم. اما تئوری گفت‌وگوی تمدن‌ها که آقای خاتمی گفت، آن جنگ تمدن‌ها را به حاشیه راند. جهان از این ایده استقبال کرد و چهره‌ای از جمهوری اسلامی به دنیا نشان داد که هر زمان نشان داده شود، مورد پسند جهان است.
آقای منتظری همان اول این حرف را زد؛ گفت که آقای خاتمی می‌توانست برود و با جاهایی که لازم است حرف بزند و بگوید من ۲۲ میلیون رای گرفتم و این ۲۲ میلیون رای، فلان موضوع را می‌خواهد؛ اگر بنا باشد به این آرا اعتنا نکنیم، خب انتخابات از حیز انتفاع می‌افتد و مردم به چه امیدی رای دهند؟! این حرف درست بود اما صحبت‌های آقای خاتمی هم درست بود؛ ایشان می‌گفت من حرف و پیام این آرا را به جاهایی که باید منتقل می‌کنم، اما نمی‌توانم در قامت یک اپوزیسیون عمل کنم. من دولت جمهوری اسلامی هستم و نمی‌توانم در کسوت جمهوری اسلامی عمل کنم و بگویم چون شما به حرف من گوش نمی‌دهید، شعار علیه جمهوری اسلامی بدهم.

  • منبع خبر : اعتماد