آذر ۱۴۰۰ با متوسط ۱۲۳ میلیمتر یکی از کم بارش‌ترین آذر ماه‌های سال‌های اخیر در استان گیلان بود.

به گزارش تکتم نیوز، محمد دادرس مدیر کل هواشناسی استان گیلان در گفتگو با اصحاب رسانه افزود در آذر ماه ۱۴۰۰ میزان بارندگی در استان گیلان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و به طور متوسط در مناطق جلگه‌ای ۱۵۸٫۴ میلیمتر و در کل استان این عدد از ۱۲۳٫۳ میلیمتر عبور نکرد.

طبق آمار بدست آمده، بیشترین میزان کاهش بارش مربوط به بندرکیاشهر بوده که ۹۴٫۹ درصد نسبت به سال قبل و ۸۸٫۱ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی را نشان می‌دهد. مدیرکل هواشناسی استان افزود پس از بندرکیاشهر ایستگاه‌های دیلمان با ۹۱٫۲ ، منجیل با ۹۰٫۹ و ایستگاه کشاورزی رشت با ۸۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دادرس با اشاره به اینکه شهرستان رشت دارای بیشترین مساحت مزارع برنج در استان گیلان می‌باشد، کاهش این میزان بارندگی و احتمال تداوم آن در فصل زمستان را زنگ خطری برای دست اندرکاران امور زراعت و آبیاری برای این شهرستان و بطور کلی برای استان گیلان دانسته و به مسئولین مربوطه برای برنامه‌ریزی درست و منظم برای مدیریت منابع آب و استفاده بهینه از مزیت‌های جوی این فصل برای ذخیره آب در آب‌بندان‌ها و استخرهای موجود و انجام شخم زمستانه برای بهره‌مندی از آبهای موجود در سطح مزارع و همچنین اجرای دقیق نوبت‌بندی در سال زراعی جاری توصیه نمود.

علاوه بر کاهش قابل توجه باران در آذر ماه ۱۴۰۰، افزایش دما نیز در این ماه قابل توجه بود و براساس آمارهای ثبت شده و در نواحی جلگه‌ای حدود ۴ درجه سلسیوس (۴۵٫۶ درصد) و در کل استان حدود ۷٫۴ درجه سلسیوس (۲۷٫۴ درصد) نسبت به سال گذشته شاهد افزایش دما بوده‌ایم. این نسبت برای کل استان از لحاظ افزایش دما نیز ۶۲٫۱ نسبت به سال گذشته و ۳۵٫۸ نسبت به بلند مدت می‌باشد.